Każda z nas chciałaby mieć piękne, miękkie włosy, jak z reklamy. Ale jak to osiągnąć? Stosować odżywkę czy nie? Używać olejków? Suszyć? Ile kobiet wokół nas, tyle porad. Jak więc zadbać o włosy, żeby były zdrowe i lśniące na co dzień?

5 kroków do pięknych, zdrowych włosów

Oto kilka prostych czynności, które powinnaś wprowadzić do codziennej rutyny. 

 

  • Żelazo i proteiny

Najważniejsza rzecz, to zadbać o włosy od środka. A więc konieczne jest przeanalizowanie diety i wzbogacenie jej o produkty bogate w żelazo i proteiny. Ponieważ włosy nie są potrzebne do przeżycia, w przypadku niedoboru tych minerałów ciało kieruje ich rezerwy do innych, ważnych dla zdrowia i życia komórek ciała, co odbija się negatywnie na kondycji włosów. Zalecana dzienna podaż żelaza z pokarmem to 12-18 mg (u kobiet więcej niż u mężczyzn z uwagi na utratę krwi podczas miesiączkowania). Upewnij się więc, że twoja dieta zawiera produkty takie, jak warzywa liściaste, ryby, pestki dyni, warzywa strączkowe i produkty pełnoziarniste. Pamiętaj też o spożywaniu produktów bogatych w białko.

 

  • Mycie

mycie włosówFryzjerzy i styliści radzą, aby nie przesadzać z myciem – trzy razy na tydzień powinny całkowicie wystarczyć. Mycie włosów szamponem pozbawia ich odżywienia i nawilżenia, które daje naturalnie występujące w skórze głowy sebum. Powstaje w ten sposób błędne koło, ponieważ skóra pozbawiona sebum poprzez mycie produkuje go więcej, co z kolei powoduje, że musimy myć włosy częściej. Jeśli wydaje nam się, że włosy wymagają częstszego mycia, warto rozważyć suchy szampon, doda on włosom pięknego zapachu i zlikwiduje tłustawy połysk nie wysuszając włosów.

Jeśli czujesz potrzebę częstszego mycia włosów szamponem, wybieraj te najłagodniejsze. Pamiętaj, aby czytać etykiety na szamponach – siarczany i parabeny to zdecydowani wrogowie zdrowej skóry głowy.

Szampon nakładaj głównie na skórę głowy. Masuj ją, a szampon sam rozprowadzi się dalej na włosach. Styliści nie zalecają wmasowywania szamponu w końcówki. Przed nałożeniem odżywki najlepiej osuszyć włosy ręcznikiem lub przynajmniej mocno je odcisnąć, nadmiar wody przeszkadza w prawidłowym działaniu odżywki. Warto zainwestować w dobrą odżywkę, którą pozostawia się na włosach – poproś swojego fryzjera o radę, jaką odżywkę dobrać do twojego rodzaju włosów. Do mycia włosów, a tym bardziej do spłukiwania szamponu i odżywki, używaj chłodnej wody.

 

» Pokochaj swoje ciało – weź udział w warsztatach online «

 

  • Czesanie

Pamiętaj, że mokre włosy są bardziej delikatne i podatne na łamanie. Dlatego przed rozpoczęciem czesania pozwól włosom trochę wyschnąć. Do rozczesywania najlepiej użyj grzebienia o szeroko rozstawionych zębach. Nigdy nie próbuj czesać od nasady do końców – przeciwnie, najpierw rozczesz końcówki, potem przesuwaj się wyżej, aż będziesz mogła czesać włosy na całej ich długości. Jeśli chcesz używać szczotki, wybierz też z włosia, a nie syntetyczną. Pamiętaj też o regularnym myciu grzebienia/szczotki. Aby włosy były zdrowe i błyszczące, zaleca się czesanie ich przynajmniej dwa razy dziennie przez co najmniej minutę.

 

  • Suszenie

dbanie o włosyJeśli suszysz włosy suszarką, upewnij się, że wydmuchiwane powietrze nie jest zbyt gorące. Twoje włosy zdecydowanie nie będą ci wdzięczne za przegrzanie. Przed suszeniem najlepiej zaaplikować na włosy środki do ochrony włosów przed nadmiernym przesuszeniem.

Staraj się unikać prostownic i lokówek, mogą one poważnie uszkodzić strukturę włosa. Nie susz włosów suszarką tuż po myciu, daj im najpierw przeschnąć, najlepiej pod turbanem z ręcznika. Skróci się czas suszenia, a w konsekwencji czas wystawienia na działanie gorącego powietrza. Podczas suszenia trzymaj końcówkę suszarki około 5-7 cm od włosów, nie kieruj też strumienia powietrza przez dłuższy czas w to samo miejsce.

 

  • Maski na włosy

Aby poprawić kondycję włosów możesz rozważyć nakładanie organicznych maseczek. Przed myciem możesz na przykład wmasować we włosy rozbełtane jajko i pozostawić na co najmniej 15 minut. Taka kuracja odżywi i nawilży włosy. Możesz też zastosować miód (2 łyżki miodu zmieszane z 2 łyżkami wody) lub mocno rozgniecione awokado i również pozostawić na 15 minut przed myciem. Zamiast odżywki możesz wykorzystać dobroczynne działanie octu jabłkowego. Zmieszaj łyżkę octu z łyżką wody i nanieś na włosy (przy dłuższych włosach możesz potrzebować więcej roztworu), a po około 5 minutach spłucz. Po wysuszeniu włosy nie będą już miały charakterystycznego zapachu octu, za to będą bardzo miękkie i wyrówna się ich poziom pH.   

Po wysuszeniu włosów wypróbuj olejek – możesz kupić specjalny olejek u fryzjera lub w drogerii, możesz też nanieść na włosy odrobinę oliwy z oliwek, olejek arganowy, olejek z jojoby, olejek rycynowy bądź olej kokosowy.