Zbiór wywiadów Joanny Rubin – pozwala nam wejść do świata tych, którzy są uznawani za ludzi sukcesu i przekonać się, że nie ma na niego złotej recepty. Że nie chodzi o to, by wtłoczyć się w jakieś sztywne ramy z poradnika czy skopiować kogoś innego. To bowiem jest jak próba wciśnięcia pantofelka Kopciuszka na stopę przyrodniej siostry. Sukces w biznesie – to coś, co warto szyć sobie na miarę. Tylko wtedy ma rację bytu, dobrze leży i nas nie uwiera. 

Czytając wywiad po wywiadzie i poznając "Twarze polskiego biznesu" – możemy sobie uświadomić, że wbrew pozorom, aby odnieść sukces to nie on sam w sobie powinien być naszym celem. Powinno się nim stać – odkrywanie i podążanie drogą naszych pasji, marzeń, pragnień serca i wartości. Tylko wtedy bowiem, będzie to sukces spójny z nami, napędzany przez naszą pasję działania. Będzie nas budował, a nie niszczył. Bo w sumie, co to za sukces – gdy kosztuje nas samych siebie. 

 

Joanna Rubin - Twarze polskiego biznesu

 

Poznając proces kształtowania się pomysłu na biznes/siebie kolejnych rozmówców Pani Joanny, uświadamiamy sobie powtarzającą się regułę – w życiu warto się mieć „oczy szeroko otwarte” i być uważnym, by móc wykorzystywać szanse i możliwości jakie ono niesie. Nie tyle chodzi o podążanie utartymi szlakami, co o przecieranie nowych. To, jak patrzymy na siebie i innych ludzi ma również diametralne znaczenie w tym, jak potoczą się nasze zawodowe losy; czy sukces osiągniemy czy nie – i czy na pewno dobrze zdefiniujemy to – czym on dla nas jest i „ile zechcemy za niego zapłacić” (by to jeszcze było „opłacalne”).

Zdrowe poczucie własnej wartości, odwaga, innowacyjne podejście, realizowanie wyznaczonych celów nawet małymi krokami, słuchanie intuicji, odwaga i gotowość ponoszenia często ogromnego ryzyka, przezwyciężanie strachu przed zmianami, ciężka praca, upór – to wszystko wielokrotnie przewija się na karatach książki i uzmysławia, że własny biznes to wymagająca, ale też i fascynująca przygoda. W tej podróży spotkają nas na pewno i porażki… – grunt to się nimi nie zrażać. Cechą rozmówców Pani Joanny – co sami podkreślają – jest bycie „wańką-wstańką”. Po upadkach – podnosili się, otrzepywali i szli dalej, nawet gdy było bardzo trudno… 

Często niestety trzeba przeżyć wiele porażek, by w końcu zrealizować swoje marzenia. Porażki uczą, jeśli znajdziemy w sobie siłę, upór i odwagę, by wstać, wyciągnąć wnioski i iść dalej mądrzejsi o trudne doświadczenie. Doskonale podsumowuje to Rafał Brzoska:

 

 „Potknięcia są w biznesie nieuniknione. Nie należy się od nich odcinać, ale potraktować jako źródło inspiracji i doświadczeń. Dla mnie każda porażka to cenna życiowa lekcja oraz ogromna  motywacja do jeszcze lepszego działania”.

 

Joanna Rubin - Twarze polskiego biznesu

 

Książka "Twarze polskiego biznesu"  to ład i harmonia – wizualnie minimalizm z pięknymi ilustracjami. Trafne pytania i ciekawe, szczere odpowiedzi.

Zyskujemy okazję, by czerpać wiedzę życiową od: dr Ireny Eris, Solange Olszewskiej, Teresy Mokrysz, Joanny Klimas, Piotra Voelkela, Wojciecha Kruka, Rafała Brzoski, prof. Andrzeja Blikle, Michała Czekalskiego, Łukasza Olek. Od każdego z nich możemy dowiedzieć się czegoś cennego, bo przepracowanego na własnej skórze…

Każda  rozmowa posiada na wstępie wyjątkowe streszczenie, przypominające odręczne zapiski/rysunki. Wyłania się z nich postać bohatera rozdziału, nie tylko ta wizualna, ale również przybliżenie jego historii życia/biznesu, tego czym się zajmuje, jakimi przekonaniami kieruje się w życiu, jakie wartości są dla niego istotne. Jest to o tyle przydatne, że sporo z tych haseł  jest bardzo inspirujących i zawiera duży przekaz w "małym" słowie.  

Dzięki tej książce możemy spędzić czas „na kawie” z liderami polskiego biznesu oddając się jednocześnie refleksji nad własnym życiem i tym, dokąd zmierzamy. Wiele ze zdań, które w niej pada na pewno warte jest przemyślenia, "przywłaszczenia" i wdrożenia we własne życie. I bynajmniej nie są to złote recepty – tylko wartościowe inspiracje, wspierające nas w odważnym szukaniu własnej drogi!

 


O książce:
Joanna Rubin
Twarze polskiego biznesu, Rozmowy „na kawie”
oprawa twarda

Wydawnictwo MT Biznes, 2016