Sezam - właściwości

Sezam wraz z innymi nasionami tj. pestki dyni czy słonecznika, stanowi istotny składnik zdrowej i dobrze zbilansowanej diety. Jakie ma właściwości? Dlaczego warto o nim pamiętać przygotowując posiłki?

Z ziaren sezamu wytłacza się popularny w kuchni azjatyckiej – olej sezamowy. Nasiona te są powszechnie znane z właściwości prozdrowotnych i mają dużo składników odżywczych.

 

Do najważniejszych należą:

  • Minerały: takie jak wapń, magnez, żelazo, fosfor, cynk, mangan i selen.
  • Witaminy: A, E, B1, B2 i PP.
  • Przeciwutleniacze, które zapobiegają uszkodzeniom najważniejszych organów (sezamol i jego pochodne).

Sezam na zdrowie

Ziarna najlepiej spożywać w postaci oleju, tahini (pasta sezamowa) lub masła, ponieważ całe ziarna nie są łatwo przyswajalne przez organizm. Oto korzyści dla zdrowia płynące z regularnego spozywania sezamu:

Ulga od migreny
Składniki zawarte w sezamie pomagają zapobiegać skurczom naczyń krwionośnych oraz eliminują inne powiązane symptomy, takie jak bóle i zawroty głowy.

Zdrowe serce
Sezamina i sezamolina pomagają obniżyć ciśnienie krwi i poziom cholesterolu. Ziarna są również bogate w jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które zapobiegają zatykaniu się tętnic.

Bystry umysł
Sezam zawiera znaczne ilości witaminy E, która działając antyoksydacyjnie na komórki mózgowe, zapobiega chorobom układu nerwowego i wzmacnia go. Ponadto sprzyja utrzymaniu wyższego poziomu alfa-tokoferolu we krwi. Taki wyrównany poziom witaminy E jest korzystniejszy dla mózgu niż przyjmowanie jej wysokich dawek.

Ulga przy klimakterium
Regularne spożywanie czarnych ziaren sezamu jest korzystne podczas okresu menopauzy, ponieważ pomaga zredukować napady gorąca, nerwowość, bezsenność i bóle pleców.

Profilaktyka raka
Ziarna sezamu zawierające unikalne substancje (sezaminę oraz sezamolinę), zmniejszają ryzyko rozwoju nowotworu oraz wykazują korzystny wpływ na organizm podczas leczenia raka.

Zdrowa skóra
Olej sezamowy zapobiega chorobom skóry i utrzymuje ją piękną i zdrową. Sezamol chroni skórę przed UV i zapobiega uszkodzeniom naskórka.

Mocne kości
Wapń i magnez zawarte w ziarnach zwiększają gęstość kości i obniżają ryzyko osteoporozy u starszych osób. Miedź pomaga obniżyć ból i puchnięcie w przypadku artretyzmu.

Czyste drogi oddechowe
Sezam jest bogaty w magnez, który zmniejsza ryzyko występowania astmy i innych chorób układu oddechowego, zapobiegając zapaleniom i zwężaniu się dróg oddechowych.

Sezam w kuchni

  • Dodaj upieczone ziarna wraz ze zgniecionym imbirem i czosnkiem do warzyw, tofu lub ryby przyrządzonej na parze
  • Upieczone ziarna sezamu połącz z łyżką oleju sezamowego i rozgniecionym czosnkiem. Użyj jako dressing do sałatek lub jako sos do makaronu, ryżu lub kaszy.
  • Przy wypieku chleba dodaj ziarna sezamu do ciasta chlebowego.
  • Posmaruj pastą tahini razowy chleb i podaj jako przystawkę.
  • Posyp ziarnami sezamu gotowane warzywa, surówki, sałatki i zupy.
  • Użyj pasty sezamowej jako zagęszczacza do sosów.

Należy przy tym pamiętać, że ziarna sezamu są dosyć kaloryczne, więc należy zachować umiar przy ich spożyciu!