Słodycze

Spożywanie dużej ilości słodyczy może zaszkodzić wszystkim: od małych dzieci po dorosłych. Przyzwyczajanie do słodkiego smaku od najmłodszych lat może doprowadzić w późniejszym wieku nie tylko do rozwoju próchnicy czy nadwagi, lecz przede wszystkim do otyłości i chorób z nią związanych. Oto kilka porad, jak ograniczyć cukier w diecie dzieci.

 

Unikajcie napojów gazowanych
Kolorowe, gazowane napoje zawierają duże ilości cukrów prostych, barwników oraz konserwantów. Spróbujcie całkowicie je wyeliminować z diety swoich dzieci. Zamiast tego, próbujcie przyzwyczaić dzieci do picia zwykłej wody – może być z dodatkiem cytryny czy miodu. Możecie również przygotowywać sok samodzielnie w domu ze świeżych lub mrożonych owoców. Owoce warto również miksować z dodatkiem jogurtu, mleka ryżowego. Odrobina miodu może sprawić, że dzieci będą przepadały za takim koktajlami.

Nie kupujcie ciastek, cukierków oraz niezdrowych przekąsek
Spróbujcie nie zaopatrywać się w sklepach w słodycze. Jeżeli produkty te nie będą znajdowały się w waszych domach, dzieci będą miały ograniczony dostęp do nich.

Ograniczajcie zabieranie dzieci do sklepów
Sklepy często nie ułatwiają rodzicom sprawy i w najbardziej widocznym miejscu umieszczają słodycze, bardzo często na poziomie wzroku dziecka. Starajcie się robić zakupy bez obecności dzieci.

 


 
↑ Internetowe warsztaty dla mam dostępne już w Polsce! ↑

 

Nie nagradzajcie dzieci słodyczami
Jeśli oferujecie słodycze jako nagrodę, np. za dobre zachowanie – dzieci zaczynają myśleć, że słodycze są bardziej wartościowe niż inne posiłki. Starajcie się nagradzać swoje dzieci dobrym słowem, przytuleniem lub np. małą zabaweczką. Róbcie to tak, aby czuły się wyjątkowe. Nie stawiajcie słodyczy na pierwszym miejscu w hierarchii pokarmów.

Na deser oferujcie owoce
Próbujcie podawać pieczone jabłka, gruszki lub owocowe sałatki. Zdrowszą propozycją, zamiast wysokokalorycznych słodyczy, będzie sok owocowy 100%, zamrożony, podany w formie lizaka.

Pamiętaj, że jedzenie może być zabawne
Reklamy słodyczy są skierowane do najmłodszych i kojarzą się ze świetną zabawą i rozrywką. Sprawcie, aby wasze posiłki były zawsze kolorowe i pełne składników odżywczych. Zachęcajcie dzieci do wspólnego gotowania i przyrządzania „fajnych potraw”. Spróbujcie razem stworzyć uśmiechniętą buźkę: plastry banana jako oczy, rodzynki jako nos oraz pomarańcza jako usta. Możecie również zakupić foremki i stworzyć niesamowite owocowe kształty.

Zaangażujcie dzieci do tworzenia własnych smaków
Pozwólcie dzieciom na odrobinę samodzielności, rozwijajcie ich kreatywność kulinarną. Przygotujcie różne rodzaje nasion, suszone i świeże owoce, orzechy. Pozwólcie, aby stworzyły swoje własne danie. Produkty, które razem przygotujecie będą pełnowartościowe i z pewnością dostarczą waszym dzieciom mnóstwa niezbędnych składników mineralnych i witamin, a dzieci będą dumne, że skomponowały posiłek.

Nigdy nie zastępujcie niezjedzonego posiłku słodyczami
W sytuacji, gdy dzieci nie chcą zjeść obiadu, nigdy nie dawajcie im w zamian słodyczy. Cukierki lub ciastka nie mogą być zamiennikiem niespożytego posiłku.