Kanapka w dłoń i w drogę… Obiad – czasem coś ze słoika, z torebki czy mrożone, byle głód nasycić. Coraz mniej uwagi przykładamy do wspólnych posiłków, a co dopiero do ich celebracji… Żyjemy szybko i jemy szybko… gubiąc po drodze smaki życia.. Czas to zmienić i w ramach praktykowania slow food przekonać się, ile radości może sprawić wspólne gotowanie. 

Ruch Slow Food  zapoczątkowano w 1986 roku, jako opór przeciwko rosnącej popularności fast foodów. W efekcie wzrostu ich ilości coraz więcej osób zaczęło się niezdrowo odżywiać, a przygotowywanie pełnowartościowych posiłków zyskało łatkę niepotrzebnej i bezsensownej "harówki". Ciesząca się coraz większa popularnością, pozbawiona wartości odżywczych "szybka żywność" zalała świat – w efekcie wiele osób zapomniało, czym jest przyjemność jedzenia, jak ważny jest wspólny posiłek i że to, co jemy, nie pozostaje bez wpływu na nasze zdrowie. 

Jeśli nie pamiętasz, kiedy ostatnio zjadłeś spokojnie posiłek bez pośpiechu, TV, komputera…
Jeśli zwykle gotujesz z "torebki"…
Jeśli chcesz odkryć radość delektowania się posiłkiem…
Jeśli chcesz miło spędzić czas w gronie przyjaciół, rodziny…
Jeśli chcesz dobrze się bawić…

KURSY ONLINE:
proste-zycieProste Życie
Porządek w głowie, życiu i domu

Czas zorganizować wspólne gotowanie

Nie wierzysz, że wspólne przygotowanie posiłku to naprawdę wielka frajda? Przekonaj się sam… Wiele razy zdarzało mi się urządzać akcje "Gotowanie" ze znajomymi i uważam, że warto co jakiś czas praktykować takie spotkania kulinarne – to naprawdę integruje i sprawia radość. 

  • Porozmawiaj z bliskimi Ci osobami (choć dalszych znajomych również warto zaprosić) o tym, jak fajnie byłoby się spotkać i coś razem upichcić. Ustalcie dogodny dla większości termin – taki, żeby rzeczywiście nie trzeba było się nigdzie śpieszyć. 
     
  • Zróbcie wspólnie listę propozycji – co chcielibyście ugotować? Może marzy wam się jakaś potrawa, słyszeliście o ciekawym przepisie albo w restauracji jedliście coś wymyślnego? Dzieci również można do tego zaangażować – na pewno również będą miały ciekawe pomysły.
     
  • W  trakcie kupowania potrzebnych składników czytajcie etykiety (unikajcie chemicznego jedzenia), wybierajcie żywność świeżą, ekologiczną (np. od zaufanych rolników, z odpowiednim certyfikatem).
     
  • Ustalcie zasady panujące na spotkaniu – nie narzekamy, nie marudzimy, nie prowokujemy się do kłótni, wszelkie pretensje zostawiamy za drzwiami. Postarajcie się skupić tylko na tym, co dobre w waszym życiu i o tym rozmawiać, cieszyć się tą chwilą bycia razem… Stwórzcie fajną, przyjacielską/rodzinną atmosferę.
     
  • Niech każdy zaangażuje się w gotowanie… Mówi się, że "Gdzie kucharek sześć…", jednak w tym przypadku każdy powinien pełnić jakąś ważną rolę, czuć się potrzebny i mieć swój udział w procesie przygotowania posiłku (nawet gdyby miało to być tylko pokrojenie np. ziemniaka, podawanie warzyw).
  • Postarajcie się zadbać o pięknie nakryty stół, ciekawe ozdoby, fajną muzykę… (oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zjeść w ogrodzie – np. rozkładając koc na trawie i uznając, że chcecie mieć coś na kształt pikniku).

Doceń slow food

Jedzenie bez pośpiechu, w gronie bliskich osób – jedzenie pełne kolorów, naturalnych smaków i aromatów, zdrowe i różnorodne… slow food. Pomyśl, ile tracisz za każdym razem, gdy rozpuszczasz w kubku proszek imitujący zupę czy połykasz coś w biegu nie zastanawiając się nawet, co to takiego… Zorganizuj wspólne gotowanie – przekonaj się, że celebrowanie posiłku ma sens. Wpływa pozytywnie na relacje rodzinne i jednocześnie integruje ludzi ze sobą.

ZOBACZ TEŻ:
Rodzina8 nawyków, które jednoczą rodzinę
Joanna Wilgucka