Jarmuż – zdecydowanie jedna z najzdrowszych i najbardziej pożywnych roślin, którą koniecznie powinniśmy włączyć do codziennej diety. Jest istną bombą witaminową i źródłem potrzebnych dla zdrowia minerałów.

Jarmuż jest popularnym warzywem z rodziny kapustowatych. Jest spokrewniony z warzywami takimi, jak kapusta, brokuł, kalafior czy brukselka. Istnieje wiele różnych odmian jarmużu. Liście mogą mieć kolor zielony lub fioletowy i mieć gładki lub karbowany kształt.

Korzyści zdrowotne jarmużu

Ogromna zawartość witamin i minerałów nie tylko pomaga utrzymać organizm w zdrowiu, ale także wspomaga go w walce z różnego rodzaju schorzeniami i dolegliwościami. Ta niepozorna roślina jest doskonałym i pysznym źródłem witamin K, A, C, B6, zawiera także wapń, mangan, miedź, potas i magnez.

 

Witamina K

Obok szpinaku, pietruszki i bazylii jest najlepszym źródłem witaminy K. Witamina K jest ważnym składnikiem odżywczym. Ma ogromny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu krzepliwości krwi, obniża ryzyko wystąpienia osteoporozy, jest zalecana w profilaktyce choroby niedokrwiennej serca. Miseczka jarmużu (ok. 70 g) zawiera prawie 7-krotność zalecanej dziennej dawki przy diecie 2000 kcal.

 

Minerały

Jarmuż zawiera mnóstwo minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jest doskonałym źródłem wapnia, który jest bardzo ważny dla zdrowia kości. Roślina ta zawiera też potas pomagający utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi i obniżający ryzyko wystąpienia chorób serca. Jarmuż to również magnez, niezwykle ważny minerał wspomagający ochronę przed cukrzycą typu 2, chorobami serca i wiele wieloma innymi schorzeniami.

ZOBACZ TEŻ:
Czy mam niedobór magnezuNiedobór magnezu – skąd mam wiedzieć, że go mam?
StressFree

 

Prowitamina A

Jarmuż jest bogatym źródłem beta-karotenu czyli prowitaminy A, która przekształca się w naszym organizmie w witaminę A. Beta-karoten kontroluje poziom wolnych rodników w organizmie, pobudza produkcję włókien kolagenowych, obniża poziom "złego" cholesterolu LDL, pozytywnie wpływa na działanie układu odpornościowego. Prowitamina A wspomaga prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku i zmniejsza ryzyko wystąpienia plamki żółtej.

 

Antyoksydanty

Jarmuż jest bogatym źródłem antyoksydantów – beta-karoten, witamina C, a także flawonoidy i polifenole. Przeciwutleniacze pomagają zapobiegać uszkodzeniom powodowanym przez wolne rodniki, jak przedwczesne starzenie się, a także wielu chorobom, w tym tworzeniu się nowotworów. Wystepujące w jarmużu flawonoidy takie jak kwercetyna mają korzystny wpływ na układ krążenia, wspomagają hamowanie rozwoju komórek nowotworowych, przeciwdziałają alergiom, mają działanie przeciwzapalne i przeciwwirusowe, wspomagają też odchudzanie.

 

Witamina C

Jarmuż jest doskonałym źródłem witaminy C. Witamina C oprócz działania przeciwutleniającego pomaga w syntezie kolagenu, a także ogólnie wzmacnia układ odpornościowy. Zawartość witaminy C w jarmużu ponad czterokrotnie przekracza jej ilość w szpinaku.
 

Wprowadzenie jarmużu do codziennej diety jest niezwykle łatwe. W sałatkach zastąpi zieloną sałatę czy rukolę. Dzieci pokochają zdrowe chipsy jarmużowe (wystarczy skropić kawałki jarmużu oliwą z oliwek wymieszaną np. z odrobiną przeciśniętego czosnku i kilka minut piec w piekarniku, do wysuszenia). Jarmuż jest doskonałym dodatkiem do smoothies dodając nie tylko wspaniałego smaku ale też wartości odżywczych. Możliwości wykorzystania jarmużu w codziennych potrawach są niezliczone.

Jarmuż bezsprzecznie należy do najzdrowszych produktów spożywczych na świecie. Jeśli kochasz swoje ciało i chcesz długo cieszyć się zdrowiem – wzbogać swoją kuchnię o tę cudowną roślinę.

KURSY ONLINE:
pokochaj-swojePokochaj Swoje Ciało
Więcej zdrowia, pewności siebie, radości życia i energii do działania