Każdy dzień dostarcza nam powodów do stresu. Dzisiaj może to być rozmowa kwalifikacyjna, egzamin na prawo jazdy czy pierwsze wystąpienie przed szerszą publicznością. Życie stawia nas w wielu sytuacjach, które powodują napięcie i podenerwowanie. Odczuwanie stresu w takich przypadkach jest normalne, a nawet wskazane! To stres krótkotrwały, który pcha nas do działania.

Gorzej, jeśli na co dzień mamy do czynienia ze stresem długotrwałym, przewlekłym, związanym z sytuacjami, które spędzają nam sen z powiek przez dłuższy okres czasu, jak choroby, problemy w pracy lub konflikty w rodzinie. Taki przewlekły stres może w konsekwencji prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych. Warto zdać sobie sprawę, co tak naprawdę wywołuje w nas stres i wykształcić w sobie nawyki, które pomogą złagodzić jego objawy.

Jakie sytuacje życiowe wywołują stres?

 

1. Praca

Większość część dnia spędzamy w pracy. Nic więc dziwnego, że to właśnie praca jest główną przyczyną stresu. Ciągła gotowość, obawa przed pomyłką, nieprzyjazne środowisko pracy czy strach przed zwolnieniem – to tylko niektóre przyczyny stresu. Co można zrobić? Poza własnym podejściem prawdopodobnie niewiele zmieni się w miejscu pracy, można natomiast pracować nad oddzieleniem spraw związanych z pracą od życia prywatnego. Nie przynosić pracy do domu, wieczorem nie przeglądać służbowych maili, poświęcać całą uwagę sprawom domowym i rozrywce. Zachowanie równowagi spowoduje, że praca nie będzie wdzierała się w czas przeznaczony dla siebie i rodziny, a związany z nią stres zostanie za drzwiami.

 

2. Zdrowie

Zdrowie to jedna z głównych przyczyn stresu. Martwimy się o zdrowie własne, jak i naszych bliskich. Choroby spędzają nam sen z powiek. Nie da się uniknąć strachu o zdrowie i życie w poważnych stanach, trzeba jednak nauczyć się ograniczać stres, kiedy możemy realnie wpłynąć na sytuację. Badajmy się więc regularnie, dbajmy o zdrowie prowadząc odpowiedni styl życia, odżywiajmy się prawidłowo. Należy również pamiętać, że paradoksalnie duża ilość stresu może prowadzić do stanów chorobowych, a więc wpływać na zdrowie fizyczne – dlatego tak ważne jest unikanie niepotrzebnego stresu.

KURSY ONLINE:
8 razy Odporność dla Firm8 razy O
Program stworzony do walki ze stresem

3. Wygląd

Pierwsze zmarszczki, fałdki, różnego rodzaju defekty – kto tego nie doświadczył? Wielu ludzi odczuwa dyskomfort psychiczny na myśl o swoim niedoskonałym wyglądzie. Jeśli trapi cię nadwaga, rozważ wizytę u dietetyka, podejmij aktywność fizyczną – wyeliminuj przyczynę złego samopoczucia. Jeśli stan twojego ciała wprowadza cię w ciągłe przygnębienie i nic nie możesz z tym zrobić, postaraj się dojść z ciałem do porozumienia. Niezbędne mogą okazać się wskazówki i wsparcie eksperta w tej dziedzinie – zobacz, co możesz zrobić, aby pokochać swoje ciało.

 

4. Życiowe zmiany

Życiowe zmiany obejmują np. rozstanie z partnerem, przeprowadzkę, nową pracę – wszystko, co powoduje, że twoje życie od tej pory będzie wyglądać inaczej. Dla wielu osób konieczność przystosowania się do nowych okoliczności powoduje dyskomfort i lęk, mogą czuć się załamane i zestresowane, przynajmniej przez pierwszy – dłuższy czy krótszy – okres nowej sytuacji. Jak z tym walczyć? Świadomością. Najważniejsze to świadomie unikać wracania myślami do „starego”, rozpamiętywania, które może prowadzić do żalu i złości. Trzeba skupić się na pozytywach, codziennie powtarzać sobie, w jaki sposób nowa sytuacja korzystnie wpływa na nasze życie, świadomie doceniać nowe możliwości. Każda zmiana otwiera nowe drzwi – to, co za nimi znajdziemy, zależy tylko od naszego nastawienia.

 

zmiany

 

5. Problemy finansowe

Kredyty, pożyczki, niespodziewane wydatki, niewysokie zarobki – to wszystko spędza nam sen z powiek i powoduje, że żyjemy w ciągłym stresie. W każdym momencie życia jest czas na zmiany – nigdy nie jest za późno, aby podążać za pasjami, zmienić pracę, być może w skrajnych sytuacjach wyjechać za pracą gdzieś dalej. Najważniejsze to nie poddawać się biadoleniu i rozżaleniu, ale usiąść i znaleźć rozwiązanie dopasowane do swoich możliwości. Na pewno warto dopracować dbanie o rodzinne finanse – przygotować arkusz przychodów i wydatków, zastanowić się, czy na pewno stać nas na obecny styl życia – słowem, nie błądzić na oślep, ale odzyskać kontrolę nad budżetem. Być może warto też znaleźć doradcę, który pomoże nam dopracować sprawy finansowe rodziny. Rozpisanie sytuacji czarno na białym uświadomi nam, na czym stoimy i jakie środki możemy i musimy podjąć, aby rozwiązać problemy finansowe.

 

6. Związek z drugą osobą

Nawet w najlepiej funkcjonujących związkach zdarzają się sytuację nerwowe i stresujące, ale często zdarza się, że trwamy w związku, dla którego nie widzimy już przyszłości, albo który stał się toksyczny. Zazdrość, zaborczość, brak szacunku, przekraczanie granic, czy chociażby nieumiejętność przystosowania się do wspólnego mieszkania – to wszystko sytuacje, które sprawiają, że żyjemy w napięciu i irytacji. Nie możemy żyć z dnia na dzień w nadziei, że jakoś to będzie. Trzeba sobie jasno odpowiedzieć na pytanie, czy nadal chcę trwać w dotychczasowym związku, a jeśli tak – jakie kroki musimy przedsięwziąć, aby polepszyć relacje. Sytuacja sama się nie rozwiąże, jeśli między partnerami nie będzie porozumienia, lub gdy jedno z nich z różnych powodów nie będzie w związku szczęśliwe.    

 

7. Utrata bliskiej osoby

Stres związany ze śmiercią bliskiej osoby jest nieunikniony. To normalne, że czujemy ogromny smutek, żal, często złość i mamy poczucie bezradności i niesprawiedliwości. Te uczucia towarzyszą każdemu człowiekowi, który trwa w żałobie po kochanej osobie. Ale przychodzi czas, kiedy trzeba pozostawić w sobie pamięć o człowieku i wspomnienia wspaniałych chwil i wrócić do świata, w którym otaczają nas ludzie, z którymi lubimy przebywać i których obecność sprawia, że czujemy się dobrze. Każdy sam na swój sposób musi przeżyć czas uczucia głębokiej samotności po utracie bliskiego, ale najważniejsze to nie zamykać się przed innymi, którzy są tu i teraz, gotowi do pomocy i tworzenia nowych wspomnień.

ZOBACZ TEŻ:
Stres - eustres - dystresEustres a dystres – znasz dwa oblicza stresu?
StressFree