Awokado

Chętnie sięgamy po pomarańcze, banany, jabłka, wiśnie, truskawki… Kto z was jednak regularnie jada awokado? Być może niektórzy nigdy nawet nie spróbowali, jak ono smakuje. Czas to zmienić i odkryć skarby ukryte w tym owocu!

Sama do niedawna nie miałam pojęcia, jak wiele cennych składników może dostarczyć ludzkiemu organizmowi włączenie do diety awokado. Okazuje się, że ten zielony owoc z wielką pestką w środku, to prawdziwa skarbnica – warto z niej czerpać.

Dlaczego warto jeść awokado?

Regularne spożywanie awokado pomaga poprawić i utrzymać dobrą kondycję naszego ciała/organizmu (w tym zachować dłużej młodość), dostarczyć odpowiednich składników odżywczych i stanowi swego rodzaju profilaktykę wielu chorób.
 
Warto bo… – właściwości
  • ma 35% więcej potasu niż banany 
  • bogate w witaminy B, E i K
  • ma szerokie właściwości przeciwzapalne
  • cenne źródło jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (pomagają one np. kontrolować poziom cukru we krwi i wzmacniać ściany tętnic) 
  • ma wysoką zawartość kwasu oleinowego - pomaga on mi.in. obniżyć poziom cholesterolu
  • dostarcza kwas foliowy. Badania pokazują, że ludzie, którzy mają dietę bogatą w kwas foliowy znacznie rzadziej chorują na choroby serca i są mniej narażeni na wystąpienie udaru - niż ci, którzy spożywają go niewiele. Kwas foliowy obniża również ryzyko wad wrodzonych (szczególnie ważne jest to dla kobiet w ciąży lub ją planujących), a jego wysokie spożycie wiąże się ze zmniejszeniem ryzyka zawału serca i chorób serca.
  • badania wykazały, że niektóre składniki odżywcze są wchłaniane lepiej, gdy spożywane są z awokado (naukowcy zaobserwowali, że łączenie awokado np. z sałatką pozwala na lepsze wchłanianie przeciwutleniaczy; likopen w pomidorach lub beta-karoten w marchwi może być lepiej wchłaniany jeśli spożyjemy je z kawałeczkami awokado). 
  • doskonałe źródło glutationu, ważnego przeciwutleniacza – naukowcy twierdzą, jest ważny w profilaktyce antynowotworowej i spowalnia proces starzenia. Neutralizuje wolne rodniki, a tym samym zmniejsza uszkodzenia komórek.
  • witamina E, tłuszcze jednonienasycone i glutation zawarte w awokado wspierają pracę serca 
  • zawiera błonnik – w tym rozpuszczalny i nierozpuszczalny, których organizm potrzebuje, aby utrzymać sprawne działanie układu trawiennego. Rozpuszczalny błonnik spowalnia rozkład węglowodanów w organizmie, pomaga czuć się sytym dłużej (kontrola apetytu). Błonnik nierozpuszczalny oczyszcza układ pokarmowy – profilaktyka zaparć, a przy tym mniejsze ryzyko wystąpienia raka jelita grubego.

Jak jeść awokado? 

Awokado najlepiej jeść, gdy są nieco miękkie, a ich skórka jest wolna od plam i zasinienia. Staraj się nie kupować więcej, niż zjesz – mają tendencję do szybkiego dojrzewania. Jeśli chcesz zapobiec naturalnemu ciemnieniu miąższu awokado (występuje przy ekspozycji na działanie powietrza) zraszaj go odrobiną soku z cytryny lub octu.
 

Włączyć awokado do swojej diety możesz bez zbytniego wysiłku. Traktuj je jako przekąskę czy składnik sałatek, np. wymieszaj pokrojone awokado, cebulę, pomidory, kolendrę, sok z limonki i wszystko przypraw ulubionymi ziołami. 
 
Najzdrowiej jeść awokado na surowo – wtedy składniki w nim zawarte nie ulegają zniszczeniu. Jeśli zdecydujesz się na przepis, który wymaga obróbki w temperaturze – staraj się stosować jak najniższe i jak najkrócej.
 

 

* Artykuł nie stanowi  porady medycznej, lekarskiej czy farmaceutycznej. Czytelnik przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji co do leczenia, powinien skonsultować się (w zależności od potrzeb) z lekarzem lub farmaceutą.

 

Źródła:
- Ali Hale 5 reasons to eat more avocados, www.besthealthmag.ca/eat-well/healthy-eating/5-reasons-to-eat-more-avocados
- Jean-Marc Dupuis, Awokado – cudowny owoc przeciw starzeniu się komórek, www.pocztazdrowia.pl
- Avocado Health Benefits: 3 Reasons You Should be Eating Them, www.fitday.com/fitness-articles/nutrition/healthy-eating/avocado-health-benefits-3-reasons-you-should-be-eating-them.html#b
- Why you Should Eat Avocados, www.newsmax.com/FastFeatures/avocado-fruit-health benefits/2010/12/20/id/380507#ixzz2a9IZqh38 
- 10 Reasons Why You Should Eat Avocados, www.bjjscandinavia.com/2013/01/19/10-health-benefits-of-avocados/
- Maureen Callahan, 5 foods that should have a place in your diet, http://edition.cnn.com/2007/HEALTH/diet.fitness/11/06/cl.healthful.foods/
- Avocados, www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=5