Czy istnieją zdrowe słodycze? Pytanie to budzi wątpliwości od wieków. Wszyscy kochamy smak słodki, lecz czy jest on dla nas dobry? Jak opanować uzależnienie od cukru i czym zastąpić słodkie sklepowe przekąski?

Cukier – „biała śmierć”, niektórzy boją się go i nie używają na co dzień, inni słodzą napoje, dodają do posiłków i nie przejmują się jego niekorzystnym wpływem na organizm. Jednak wbrew pozorom, nawet nie słodząc lub zastępując cukier jego alternatywą jemy go zbyt dużo. Jest on tak podstępny, jak sól – ukryty w wielu produktach  m.in. pieczywie, sosach, pasztecikach, waflach ryżowych, płatkach śniadaniowych wszelkiego rodzaju, sokach i napojach itp. Spożywając produkty z dodatkiem cukru wyczerpujemy już dzienny limit na sacharozę, który wynosi 10g. 

Zdrowe słodyczy – czy to tylko mit?

Co zatem zrobić, gdy przyjdzie nam ochota na słodycze, a nie chcemy jeść cukru w nadmiarze? W supermarketach znajdziemy szeroką ofertę słodyczy w działach „zdrowa żywność”. Istnieje pewna wątpliwość, czy żywność ta jest faktycznie zdrowa, bo czy słodycze powinny znaleźć się na jej półkach? W żadnym wypadku słodycze z działu „zdrowa żywność” nie powinny być spożywane bez umiaru, gdyż mimo że mniej w nich cukru lub tłuszczu, to jednak zawierają inne dodatki wypełniające ich strukturę. Coś musi nadać im pożądany smak. Z reguły jest tak, że ubytek cukru uzupełnia się tłuszczem (często są to tłuszcze roślinne utwardzane zawierające znaczne ilości izomerów trans kwasów tłuszczowych nienasyconych), a ubytek tłuszczu – cukrem. Ani jedno, ani drugie rozwiązanie z całą pewnością nie będzie należało do „zdrowych”.
KURSY ONLINE:
pokochaj-swojePokochaj Swoje Ciało
Więcej zdrowia, pewności siebie, radości życia i energii do działania

 
Czym grozi nadmierne spożywanie słodyczy zawierających sztuczne słodziki, izomery trans, węglowodany proste, tłuszcze nasycone? Tu można wymienić całą gamę dolegliwości, poczynając od mdłości, wymiotów i biegunki (przy zbyt dużym pobraniu słodzików z różnych produktów), a skończywszy na podwyższonym stężeniu triglicerydów, cholesterolu LDL i całkowitego, co prowadzi do rozwinięcia chorób cywilizacyjnych. 

Nie popadaj w "cukrową obsesję"

Jestem jednak zdania, że nie powinno się popadać w „cukrową obsesję”, gdyż każdy z nas ma czasem ochotę na słodycze (niektórzy nawet codziennie) i węglowodany potrzebne są szczególnie w niektórych stanach fizjologicznych. Jakie produkty zatem wybierać? Najlepiej przygotowywać je samemu w domu (oczywiście, nie wszyscy mamy na to czas), mogą to być batoniki energetyczne na bazie orzechów, nasion i zbóż, ciasteczka owsiane, mieszanki bakaliowe, a także inne.
 
Rozwiązań jest naprawdę wiele, wystarczy tylko chcieć. W sklepach można trafić także na słodycze oparte na węglowodanach złożonych, z niskim udziałem prostych i tłuszczu. Produkty te nie są tak słodkie, jak standardowe batony, lecz z doświadczenia wiem, że jest to tylko kwestia przyzwyczajenia i przestawienia się organizmu na przyjmowanie mniejszych dawek cukru.