Amarantus to bezglutenowe zboże, które już Aztecy wykorzystywali w swojej kuchni. Jest bogatym źródłem białka, błonnika, witamin i minerałów. Ziarno tej pochodzącej z Peru rośliny zyskuje dziś na popularności ze względu na swoje zaskakujące właściwości zdrowotne.

Amarantus to źródło białka, błonnika, manganu, magnezu, wapnia, fosforu i żelaza. Pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu systemu trawiennego, a także zmniejsza ryzyko złamań kości.

 

Wartości odżywcze amarantusa i jego zastosowanie

 

Źródło białka

Na jedną filiżankę gotowanego ziarna przypada dziewięć gramów białka. Proteiny odgrywają ogromną rolę w budowaniu masy mięśniowej, wspomagają funkcje neurologiczne i poprawiają trawienie. Z uwagi na wysoką zawartość białka, amarantus wykorzystywany jest w zapobieganiu i leczeniu stanów zapalnych kości i stawów.

Źródło wapnia

Obecność wapnia w ziarenkach amarantusa pomaga w odbudowie i wzmacnianiu kości. Niedobór wapnia zwiększa ryzyko wystąpienia złamań i rozwoju osteoporozy, dlatego warto włączyć do diety produkty bogate w ten minerał.

KURSY ONLINE:
pokochaj-swojePokochaj Swoje Ciało
Więcej zdrowia, pewności siebie, radości życia i energii do działania

Źródło błonnika

Dzięki wysokiej zawartości błonnika amarantus pomaga w zwalczaniu złego cholesterolu. Włókno wspomaga ruch jelit, wiąże cholesterol w układzie trawiennym i powoduje jego wydalanie z organizmu. Przechodząc przez układ trawienny, włókna zbierają toksyny, cukry, tłuszcz i cząstki cholesterolu, które są następnie wydalane.

Źródło manganu

Jedna filiżanka ziaren amarantusa dostarcza ponad 100 procent dziennej zalecanej dawki manganu. Dzięki wysokiej zawartości manganu odpowiedzialnego za prawidłową produkcję enzymów trawiennych, amarantus pomaga zmniejszyć poziom cukru we krwi.

W jaki sposób można wykorzystać amarantus?

 

Amarantus kupisz praktycznie w każdym sklepie ze zdrową żywnością i w większych supermarketach. Może być ekspandowany, w formie płatków lub ziaren do gotowania. Amarantus zastąpi płatki owsiane na śniadanie – wymieszaj go po prostu z mlkiem czy jogurtem, owocami i orzechami. Amarantus może również stanowić bazę do potraw, które zazwyczaj wykorzystują ryż, makaron czy kuskus. Można też wykorzystać amarantus jako zagęszczacz do zup i potrawek. Warto wypróbować go też do pieczenia ciasteczek lub dodać do koktajli, aby nadać im orzechową nutę. Mąka z amarantusa jest świetnym zamiennikiem mąki tradycyjnej dla osób z nietolerancją glutenu.

 

* Artykuł nie stanowi  porady medycznej, lekarskiej czy farmaceutycznej. Czytelnik przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji co do leczenia, powinien skonsultować się (w zależności od potrzeb) z lekarzem lub farmaceutą.