Mama i dziecko

Zachęcenie dzieci do spożywania większej ilości owoców i warzyw wcale nie jest takie trudne. Problem wynika z tego, iż media i pokazywane w nich reklamy kreują obraz dziecka, które za nimi nie przepada. W ten oto sposób nie tylko dzieci, ale również dorośli są ofiarami reklam i programów telewizyjnych. 

Pierwsze, co należałoby zrobić, to uświadomić sobie, że dzieci tak naprawdę uwielbiają owoce i warzywa. Zwróćmy uwagę jakie smaki mają słodycze najczęściej wybierane przez nasze pociechy. Ich zdecydowana większość smakiem odpowiada owocom, zaś w przypadku różnego rodzaju chipsów są to często smaki warzywne, np. paprykowe, cebulowe, pomidorowe, ziemniaczane. Jeżeli zaś chodzi o fast foody, to ich smak wcale nie jest aż taki rewelacyjny. Biorąc pod uwagę to, jaką ilością przypraw obecnie dysponujemy możemy stworzyć nie tylko lepsze potrawy pod względem smaku, ale przy wykorzystaniu świeżych warzyw i owoców będą one znacznie bardziej zachęcające wizualnie i przede wszystkim zdrowe.
 
Oto kilka strategii jak dokonać tego, co dla niektórych wydaje się niemożliwe, czyli zachęcić nasze pociechy do spożywania większej ilości owoców i warzyw.

Atrakcyjne, zdrowe posiłki

Pierwszą z nich jest wykorzystanie formy podania owoców i warzyw tak, aby były dla dziecka ciekawe, smaczne i przede wszystkim, aby zachęcały do ich spożycia. Mamy tutaj kilka opcji:
 
  • Jedną z najłatwiejszych będzie zwyczajne obranie i pokrojenie owoców na wielkość 1-2 gryzów, a następnie ułożenie ich w ciekawy sposób na talerzu/półmisku np. w formie przypominającej jakieś zwierzątko. Ciekawą opcją są też owocowe koreczki, jednak musimy wziąć pod uwagę wiek dziecka, gdyż wykorzystywane do tego wykałaczki mogą okazać się dla niego niebezpieczne.
  • Koktajle owocowe lub owocowe z dodatkiem zielono liściastych warzyw, czyli tak zwane zielone szejki (green smoothies). Do przygotowania takiego koktajlu potrzebujemy blendera, najlepiej kielichowego. Przykładowy skład takiego szejka to 3 banany, garść truskawek i 1 jabłko oraz woda w ilości zależnej od oczekiwanej konsystencji. W celu uzyskania zielonego szejka wystarczy do tego zestawu dodać 2 duże garście świeżego szpinaku lub wybranej sałaty. To, co jest rewelacyjne w przypadku zielonych szejków to fakt, iż możemy dostarczyć dziecku pożywny i smaczny napój, który jest wręcz naszpikowany nie tylko ogromną ilością witamin i minerałów, ale także alkalizującego chlorofilu. W dodatku zawarte w nich owoce na tyle dominują smak zieleniny, że jej smak nie jest w ogóle wyczuwalny. Biorąc pod uwagę, że nasz organizm wchłania tylko to, co dokładnie przeżujemy, aż do wodnistej konsystencji to spożywanie szejków jest rewelacyjnym rozwiązaniem jeśli nie zawsze mamy czas na dokładne przeżucie i rozdrobnienie pokarmu. Poza tym tak dokładne rozdrobnienie zieleniny wymagałoby spędzenia kilku godzin przy jednym posiłku, tymczasem blender może to zrobić za nas. Warto tylko wspomnieć, iż dobrze jest takiego szejka nie pić jak wody, ale każdy łyk przez chwilę przetrzymać w buzi i umożliwić mu wymieszanie się ze śliną co zaowocuje lepszym trawieniem.
  • Kolejną prostą i łatwą do przygotowania opcją są soki owocowe. Potrzebną do ich przygotowania sokowirówkę możemy kupić nawet za niecałe 100 zł. Przykładowy sok może składać się z 5 marchewek i 2 jabłek. Ogólnie opcji jest mnóstwo, możemy robić sok z zieleniny, z praktycznie wszystkich twardszych owoców oraz warzyw korzeniowych. Ogranicza nas tylko wyobraźnia. Dodatkowo można wykorzystać je jako podstawę lub dodatek do naszego szejka.
     
  • Sałatka owocowa, czyli jak to moja mama kiedyś nazywała bomba owocowa. Nie jest to nic skomplikowanego. Wystarczy wziąć kilka owoców takich jak np. banany, jabłka, pomarańcze, gruszki, kiwi, mandarynki itp., pokroić je w kostkę, posypać np. rodzynkami i wiórkami kokosowymi, wymieszać i gotowe.
  • Zdrowe fast foody. Jak je przygotować? Potrzebujemy dobre, duże bułki oraz świeże warzywa takie jak pomidory, ogórki, papryka, kapusta pekińska, sałata itp., do tego kiełki lub burger z warzyw i ziaren oraz ketchup lub inny sos. Bułki wystarczy przekroić (nie do końca) i podpiec w piekarniku aż będą chrupiące. Włożyć do nich wcześniej przygotowaną sałatkę z warzyw, burgera i polać sosem. Proste i smaczne. Przepisy na burgery przygotowane z warzyw i/lub ziaren można znaleźć choćby na popularnym serwisie puszka.pl pod hasłem „burgery” w kategorii „dieta wegańska”.

Wspólne przygotowywanie posiłków

Drugą strategią jest zaangażowanie naszego dziecka w proces przygotowywania potraw, które spożyje ono samo lub cała rodzina. Można to zorganizować na kilka sposobów.
 
  • Wspólne przygotowywanie szejka, gdzie dziecko wybiera owoce, z których chce skomponować swój koktajl. W zależności od wieku naszego dziecka możemy pozwolić, aby w całości samo go przygotowało lub też pomogło wrzucając owoce do środka, bądź też operowało przyciskiem włączającym blender. Sprawa identycznie ma się w przypadku soków.
  • Przygotowując sałatkę owocową możemy zaproponować dziecku, aby z ewentualną naszą pomocą samo wybrało i pokroiło owoce. W przypadku, kiedy nasza pociecha jest jeszcze za mała aby posługiwać się nożem, wówczas możemy do różnych miseczek pokroić różne rodzaje owoców i umożliwić dziecku aby samo skomponowało z nich sałatkę dla siebie i pozostałych członków rodziny.

Nawyki żywieniowe – daj dziecku dobry przykład

Ostatnią i chyba najważniejszą strategią jest po prostu dawanie dobrego przykładu naszemu dziecku. Nie bez powodu mówi się, że najlepszym liderem jest osoba, która prowadzi innych dając im dobry przykład. Nie inaczej jest w przypadku naszych dzieci. Rodzice są pierwszymi i jednocześnie najważniejszymi osobami, od których dziecko uczy się tego, jak ma funkcjonować. Kiedy zdamy sobie z tego sprawę to trudno jest wymagać od dziecka, aby spożywało zdrowe owoce i warzywa, jeżeli sami tego nie robimy, a kupowane przez owoce pełnią rolę bardziej dekoracyjną niż spożywczą.
 

Czytaj również  – Jak możemy zmienić nawyki żywieniowe u najmłodszych?

 

Autorzy: Anna Mandrela, Piotr Denis, Marcin Mosiejko