Rodzina

Możemy dobrze dbać o nasze rodziny tylko wtedy, gdy dobrze dbamy o siebie. To tak, jak w samolocie – obsługa każe najpierw nam założyć maski tlenowe, a potem dopiero dzieciom. Jeśli nie zadbamy o siebie NAJPIERW, stracimy siły przed metą. Dbaj o siebie. Dzisiaj – nie jutro!

Chcę, by moje dziecko/dzieci rosły szczęśliwie. Chcę wychować je na wspaniałych ludzi” – to cel każdej matki. Wszystko to, co może przeszkodzić nam w osiągnięciu tego celu jest źródłem wielkiego stresu.

Spójrzmy prawdzie w oczy: pewnie martwisz się i stresujesz przez cały czas. Stresujesz się zdrowiem swojego dziecka i tym, czy jest wystarczająco zdrowe, martwisz się o jego oceny w szkole i czy dostanie się na studia. Martwisz się o bezpieczeństwo dziecka.

Macierzyństwo – mądrze i z troską o siebie

1. Regeneracja sił
 
a) oderwij się – być może nie uda ci się uniknąć całego stresu, ale naucz sie odrywać od wszystkiego, chociaż na pół godziny w ciągu dnia. Naucz rodzinę, że masz w tym czasie "przerwę antystresową" –  czasami nawet taka krótka przerwa pozwala odpocząć i nabrać nowej perspektywy.
 
- "nie przeszkadzać" – załóż taki znak na drzwiach sypialni. Posłuchaj muzyki, poczytaj książkę, zrób relaksację
- spotkania z innymi mamami i ich dziećmi – fajnie czasem porozmawiać w kobiecym gronie o codzienności mam (unikajcie narzekania)
- wyjścia z koleżankami – nie zapomnij o starych znajomych i przyjaciołach
- zorganizuj wzajemne pomaganie sobie w opiece nad dzieckiem
 
 

 
↑ Internetowe warsztaty dla mam dostępne już w Polsce! ↑

 

b) naucz się medytacji i oddychania
c) regularnie ćwicz
d) czas na śmiech – śmiech spaja rodzinę
– wycinaj dowcipy
– oglądaj komedie
– bądź spontaniczna!

2. Rodzina, czyli zarządzaj domem
 
a) kwestie finansowe – naucz się robić budżety, zrób plan wydobycia się z kłopotów, pomyśl jak można oszczędzać upraszczając swoje życie
b) czas dla męża – np. regularne randki (nie muszą być kosztowne: spacer w parku, kino, piknik itp.)
c) zidentyfikuj najbardziej stresujące momenty w ciągu dnia i popraw ich organizację. Na przykład, jeżeli najbardziej stresujące są ranki, bo dzieci szukają rzeczy do włożenia – przygotowujcie je wspólnie wieczorami
d) gotuj z wyprzedzeniem; trzymaj na półce składniki do prostych dań
e) sprzątaj po sobie i ucz dzieci tego samego – twój mąż też może się tego nauczyć
f) stwórz plan dnia dla rodziny i trzymajcie się go
g) wykresy i czeklisty – dzieci je uwielbiają i dzięki nim nie będą się stale pytać o to, co mają jeszcze  zrobić. (znajdź system, który będzie działał w twojej rodzinie) 
h) wprowadź wieczorną rutynę sprzątania po sobie – zmywanie, dzieci układają zabawki itp.

Uprość swoje życie

Zwolnij, zrób mniej, ale ciesz się tym bardziej. Zwolnienie tempa życia jest dla wielu ludzi bardzo trudne, bardzo ich przeraża, ale dzięki niemu rodzina staje się szczęśliwsza.
 
a) zajęcia dla dzieci – dzieci mają całe swoje życie na eksploatowanie swoich zdolności. Nie muszą spróbować wszystkiego w wieku 3-12 lat.
b) wyrzucaj rzeczy, nie pozwalaj im zalegać w kątach domu. Ucz tego samego swoje dzieci. 
c) zredukuj ilość zabawek, jaką mają dzieci. Oddawaj, wymieniaj się z koleżankami.
d) zredukuj ilość ubrań, jakie mają dzieci i ty również. Po co trzymać to, czego od dawana nie używacie, a co tylko się przewala w szafach. 
e) postaw na minimalizm

Zarządzanie czasem 

Bycie "zajętą" oddala nas od bycia tym, kim naprawdę jesteśmy. Oddala nas od robienia rzeczy, które są dla nas najważniejsze.

Zegar

Jesteśmy cały czas zajęte po to, by nie wyjść z naszej strefy komfortu do tego, co w głębi duszy wiemy, że powinniśmy robić – i nie mówię tu o takim zwykłym "powinniśmy", ale o tym, co stanowi dla nas esencję tego kim jesteśmy.

- zrób listę 4-5 ważnych rzeczy dla ciebie. Co jest ważne? Jaki jest twój sens życia?
- zrób listę tego, co robisz – praca, dom, rodzina, zobowiązania, zajęcia, hobby. Pomyśl, co jest naprawdę dla ciebie ważne, co kochasz robić, co jest zgodne z tymi 4-5 rzeczami wylistowanymi wcześniej. Wykreśl to, co nie jest zgodne.
- jak spędzasz swój dzień? Co robisz od momentu wstania do momentu pójścia spać? Zrób listę i zobacz, czy jest ona zgodna z twoimi priorytetami. Jeżeli nie jest – przeprojektuj swój dzień.
- naucz sie mówić NIE
- zmniejsz ilość czasu, jaki poświęcasz mediom – TV, radio, komputer zdominowały nasze życie. 
- gdy już uda ci się wygospodarować trochę czasu – spędzaj go na tym, co kochasz robić najbardziej.
- jeżeli pracujesz w domu – zamknij email i Facebooka, Skype – wszystko, co przeszkadza i zajmuje czas. 
- wyłącz komputer godzinę wcześniej i idź do łóżka.

Pamiętaj

Czas dzieciństwa twoich dzieci to cudowny moment, by zadbać o swoje wewnętrzne dziecko – przypomnij sobie swoje dzieciństwo, co lubiłaś robić, w co się bawić? Zobacz ponownie świat oczami dziecka. Bądź jego przewodnikiem. Jeżeli twoje dzieciństwo nie było takie, jakie chciałbyś mieć – masz szansę zrobić to wszystko lepiej, inaczej. Skorzystaj z niej w pełni świadomie. To wielki dar, jaki dostałaś.
 
Czas płynie nieubłaganie. Choć w tym momencie wydaje się to trudne do uwierzenia, to wszystkie te trudne i piękne chwili przeminą i nigdy już nie wrócą. Gdy odejdą – to odejdą. Będziesz na nie patrzyła z nostalgią i żałowała, że nie zrobiłaś kilku rzeczy inaczej. Teraz jest ten czas, by je właśnie zrobić inaczej!
 
Baw się! - dzieci to ogromna odpowiedzialność, ale są także ekspertami od zabawy. Codziennie odkrywają niezwykłe w zwykłym, pokazują nam zapomniany świat, w którym wszystko jest cudem i zabawą.
 
Uczmy się od dzieci. Uczmy się cieszyć każdym dniem, aż do końca.