Świadomy oddech

Bez niego nie byłoby życia. Jest to jedna z nielicznych funkcji naszego ciała, która jest świadoma i nieświadoma jednocześnie. Dzięki niemu do organizmu dostarczany jest tlen, a wydalany dwutlenek węgla. Oddech, bo o nim mowa, jest podstawową ludzką potrzebą, na którą na co dzień nie zwracamy specjalnej uwagi (chyba, że biegliśmy przed chwilą do autobusu). 

Wyróżniamy dwa rodzaje oddechu: piersiowy i brzuszny (przeponowy). Piersiowo oddychamy, gdy jesteśmy przestraszeni i zestresowani. Oddech jest wtedy płytki, często nieregularny i szybki. Charakterystyczne dla oddechu piersiowego jest wyraźne unoszenie się klatki piersiowej bez wypychania brzucha do przodu, który z kolei jest widoczny w trakcie oddechu przeponowego. Oddech ten w niewielkim stopniu uwypukla klatkę piersiową oraz (czego my kobiety nie lubimy!), wypycha nieznacznie brzuch.

Jak sprawdzić, czy oddychasz piersiowo, czy brzusznie?

Test jest prosty: połóż jedną dłoń na brzuchu, a drugą na klatce piersiowej (najlepiej swojej!) i obserwuj, co się dzieje w trakcie wdechu. Jeśli klatka piersiowa unosi się, a w okolicach brzucha nic się nie dzieje, oznacza to, że masz tendencję do oddychania piersiowego, a co za tym idzie warto poświęcić trochę czasu dla siebie i nauczyć się oddychać brzusznie. Jeśli natomiast w trakcie testu klatka unosi się nieznacznie, a do tego brzuch wypychany jest do przodu, oddychasz prawidłowo = przeponowo.

8razyO

Oczywiście nad oddechem nawet przeponowym można pracować i warto to robić poprzez obserwację go (sprawdźcie sami, że samo obserwowanie oddechu wydłuża go), wydłużanie wdechu i wydechu oraz wykonywanie różnych ćwiczeń oddechowych, bo im sprawniejsze „urządzenie”, tym lepsze i szybsze efekty. Im więcej wiemy o swoim oddechu (dzięki obserwacji), tym większą korzyść będziemy mieli z ćwiczeń oddechowych i relaksacji.

Co może dać prawidłowy i świadomy oddech?

Nie trzeba chyba nikomu udowadniać, że oddychanie wpływa na cały nasz organizm:

  • zmniejsza obawy, lęk i pozwala zachować spokój
  • pozwala radzić sobie z trudnymi emocjami (np. ze złością)
  • pozwala radzić sobie z bólem (nic tak nie zmniejsza bólu jak świadome i głębokie oddychanie; kiedy nas coś boli mamy zwyczaj spłycania lub zatrzymywania oddechu, co bólu nie zmniejszy a często go nasila)
  • poprawia zdolność koncentracji (kilka głębokich wdechów przed wejściem na egzamin)
  • wywołuje zdrowy sen (masz problemy z zaśnięciem? Ułóż się wygodnie w łóżku i skup się na oddechu – możesz go liczyć, wydłużać albo po prostu obserwować, co się dzieje w trakcie wdechu i wydechu z twoim brzuchem i klatką piersiową)
  • dzięki oddechowi można doskonalić swój głos – jesteś nauczycielem, piosenkarzem czy mówcą, idź na zajęcia z emisji głosu, na których dowiesz się, jak świadomie i ze swobodą posługiwać się głosem (a to wszystko dzięki m.in. ćwiczeniom oddechowym)
     

Czytaj dalej: Oddech, emocje, stres – naczynia połączone