Kasza jaglana

Kasza jaglana zwana czasem słusznie Królową Kasz jest niezmiernie cennym składnikiem diety człowieka długowiecznego i przewlekle zdrowego. 

W przeciwieństwie do kaszy z jęczmienia, pszenicy czy żyta, kasza jaglana otrzymywana z prosa, jako jedyna z kasz działa na nasz organizm alkalizująco. Dzięki temu oczyszcza go z toksyn, działa antydepresyjnie, antyrakowo, wzmacniając potężnie nasz układ odpornościowy. Te niepozorne żółciutkie kuleczki usuwają też z organizmu nadmiar wilgoci i zalegających śluzów.
 
Babcie dawały je swego czasu bliskim na przeziębienia, dieta jaglana przez kilka dni wystarczyła, aby postawić każdego na nogi bez antybiotyków.
 
Kasza jaglana, jako jedyna z kasz wzmacnia też nasze stawy, włosy i paznokcie dzięki zawartości niezmiernie rzadko występujących w żywności krzemionkom. Nie zawiera obciążającego system trawienny glutenu, ma za to dużo białka (ok. 11%), witamin z grupy B oraz cennych aminokwasów (tryptofan), minerałów (wapń, fosfor, potas, żelazo), antyoksydantów oraz  lecytynę. Zawiera węglowodany w postaci złożonej, czyli bardzo przyjaznej dla organizmu – powoli uwalniając się do krwi podczas trawienia zapewniają mózgowi stały dopływ energii, niwelując na długo uczucie głodu. Kasza jaglana pomaga schudnąć!

Kasza jaglana – zakup i przechowywanie

Jak wszystko, co dla organizmu ludzkiego zdrowe i pożyteczne, kasza jaglana jest ciężko dostępna w zwykłym spożywczaku za rogiem. Można ją kupić głównie w sklepach ze zdrową żywnością, na stoiskach ze zdrową żywnością w większych marketach, hipermarketach, w Internecie.
 
Ponieważ dosyć łatwo chłonie wilgoć najlepiej przechowywać ją w szczelnie zamkniętym pojemniku lub słoiku.

Zasmakuj w jaglance

Można jeść ją na różne sposoby, dzisiaj przepis na słodko. Znakomite danie na śniadanko, jak również podwieczorek lub kolację – jaglanka z jagodami.
 
 Proporcje dla 3 osób:
 
  • Zagotować ok. szklankę płynu – wody pół na pół z mlekiem migdałowo-kokosowym. Można też użyć mleko migdałowo-kokosowe pół na pół lub ew. z mlekiem świeżym niepasteryzowanym krowim, a jeszcze lepiej świeżym kozim jeśli macie dostęp.
  • Wsypać ok. 130 gram przepłukanej na sicie kaszy jaglanej, dodać szczyptę soli morskiej. Gotować na małym ogniu do miękkości mieszając od czasu do czasu ok. 25-30 minut. Gdy za mocno zgęstnieje, a jeszcze nie jest miękka – można dolać jeszcze nieco wody lub mleka. Konsystencja ma być kremowa.
  • Po zestawieniu z gazu pozwalamy naszej jaglance nieco ostygnąć, a potem (opcjonalnie) osładzamy ją dodatkiem odrobiny dobrego miodu (lub syropu klonowego) do smaku.
  • Kaszę wykładamy na miseczki, oprószamy cynamonem i posypujemy obficie ulubionymi jagodami (np. borówki amerykańskie, świeże jagody czarne, świeże maliny).
Takie danie można też zabrać ze sobą do pracy w szczelnie zamykanym pudełku.

Jak zrobić mleko migdałowe?

Przepis na mleczko migdałowe, które nadaje się świetnie do porannego musli, jak również do przyrządzania koktajli mleczno-owocowych czyli milkshake’ów. Od krowiego różni się może nieco smakiem, ale za to kolosalnie różni się składem i działaniem na nasz organizm (mleko roślinne działa alkalizująco i jest biologicznie łatwo przyswajalne). Mleko migdałowe zawiera dużo białka, minerałów (w tym dobrze przyswajalnego wapnia) i witamin (E, B2), błonnik oraz niezbędne organizmowi kwasy Omega-3.
 
Przepis:
Garść migdałów (ze skórką) namoczyć na noc. Rano zlać wodę, wypłukać migdały na sitku, obrać cierpliwie ze skórek. Wrzucamy do blendera obrane, namoczone migdały, kilka (2-4) suszonych moreli (lub daktyli, ale z morelkami smaczniejsze) również namoczonych w tej samej miseczce co moczyliśmy migdały. Dodajemy do blendera garść wiórków kokosowych oraz 1,5-2 szklanki wody. Można dodać łyżeczkę ksylitolu lub odrobinę stewii. Miksujemy jakieś 2 minuty. Przecedzamy do dzbanka lub miseczki przez sitko (jak mamy pod ręką woreczek z gęstej organzy to nawet lepiej). Pulpa na sitku może zostać częściowo przetarta do płynu – można tym regulować konsystencję mleka (niektóre przepisy wymagają gęstego, na codzień wystarczy do użytku średnio rzadkie). Pycha!
 
  • Garść migdałów (ok. 28 gram, czyli ok. 24 sztuki) zawiera:
  • Kalorie: 164 cal.
  • Proteiny (białko): 6,0 g
  • Węglowodany: 5,6 g
  • Tłuszcz: 14,3 g
  • Błonnik: 3,3 g
  • Witamina E: 7.4 IU
  • Witamina B2: 0.23 mg
  • Magnez: 78 mg
 
Powyższa treść i zdjęcie pochodzi ze strony www.AkademiaWitalnosci.pl