Oprócz czytania składu chemicznego kosmetyku, warto równie zwrócić uwagę na to, co często pozostaje przez na całkiem ignorowane – symbole graficzne na kosmetykach.
Obrazki, na które zwykle nie zwracamy uwagi, dostarczają również wielu ciekawych informacji.
Wskazują na długość terminu ważności, sposób badań nad kosmetykiem, informują o jego wpływie na środowisko oraz o surowcach użytych do jego produkcji. Zwacajmy uwagę nie tylko na treść etykiety, ale również na symbole na kosmetykach. Dzięki temu, będziemy mogli naprawdę świadomie robić zakupy.
Symbole na kosmetykach
Nie testowane na zwierzętach. Oznacza to, że w fazie badań produkt nie był testowany na zwierzętach. Może on być zastąpiony również literami BWC – Beauty Without Cruelty (piękno bez okrucieństwa) lub napisem – Not tested on Animals (Nie testowano na zwierzętach).
IHTK – „Króliczek z ochraniającą go dłonią”. Znak organizacji IHTK (Międzynarodowego Związku Producentów Przeciwko Stosowaniu Testów na Zwierzętach w Kosmetyce), walczącej o zakaz testów kosmetyków na zwierzętach. Wszystkie produkty, które spełniają wymagania IHTK, są oznaczane tym symbolem ekologicznym.
Symbol otwartego słoika – informuje, jak długo można używać kosmetyku. Obok lub na symbolu słoika podany jest okres trwałości po otwarciu, czyli okres (podany w miesiącach) bezpiecznego stosowania kosmetyku, licząc od jego pierwszego użycia. Pewne produkty nie wymagają podania okresu trwałości po otwarciu, ponieważ nie zachodzi ryzyko pogorszenia ich bezpieczeństwa zdrowotnego po otwarciu opakowania.
Znak "Dbaj o czystość" (kosz na śmieci) – symbol ten oznacza, że opakowanie powinno trafić do kosza na odpady.
„Ręka na książce” – oznacza, że do opakowania dołączona jest ulotka informacyjna. Ulotka najczęściej zawiera informacje o składzie kosmetyku i ostrzeżeniach związanych z jego stosowaniem.
Dwie strzałki tworzące koło, czyli Gruener Punkt (Zielony punkt) – świadczą o tym, że producent kosmetyku finansowo wspiera budowę i funkcjonowanie systemu recyklingu odpadów.
Symbol produktu łatwopalnego. Pojemnik pod ciśnieniem: chronić przed słońcem i temperaturą powyżej 50°. Nie przekłuwać ani nie spalać, także po zużyciu. Należy chronić przed źródłami zapłonu.
Opakowanie nadaje się do recyklingu.
Znak CE oznacza, że wyrób jest zgodny z normami Unii Europejskiej i podstawowym kryterium przyznawania znaku jest bezpieczeństwo i zdrowie użytkownika. Oznaczenie jest obowiązkowe i musi być umieszczone na wyrobie przed wprowadzeniem go na rynek. Towar został wyprodukowany zgodnie z przepisami obowiązującymi w Unii Europejskiej. Obowiązkowy dla ponad dwudziestu grup produktów, w tym urządzeń elektrycznych i zabawek.
Oznaczenie rodzaju materiału, z którego wykonano opakowanie. W tym przypadku – aluminium.
Produkt nie zawiera freonów, które niszczą warstwę ozonową, a tym samym przyczyniają się do globalnego ocieplenia klimatu. Oznaczenie może występować w języku angielskim Ozon Friendly (Przyjazny dla ozonu) lub jako CFC free (bez chlorofluorowęglowodorów).
Trójkąt z literkami pod spodem, oznacza rodzaj tworzywa – to symbole materiałów, które podlegają recyklingowi.
Na opakowaniach kosmetyków możemy spotkać także wiele innych symboli – certyfikatów przyznawanych przez różne państwa i organizacje międzynarodowe. Wśród nich m.in.:
Produkt ekologiczny "Eko-znak" mogą otrzymywać wyroby polskie i zagraniczne niepowodujące negatywnych skutków dla środowiska oraz spełniające ustalone kryteria dotyczące ochrony zdrowia, środowiska i ekonomicznego wykorzystania zasobów naturalnych w trakcie całego cyklu życia wyrobu.
Ecolabel (zwany też Stokrotką lub Margerytką) – znak ekologiczny ustanowiony przez Komisję Europejską w 1992 roku jest głównym europejskim wyróżnieniem przyznawanym wyrobom spełniającym wyższe normy środowiskowe. Aby otrzymać ten znak produkty lub usługi muszą spełniać ekologiczne normy podczas projektowania, produkcji, sprzedaży, użytkowania i utylizacji.
BDIH – znak ekologiczny – do produkcji kosmetyków zostały użyte tylko surowce naturalne, typu: oleje roślinne, ekstrakty ziołowe, olejki eteryczne i substancje zapachowe pochodzące z kontrolowanych upraw ekologicznych lub dzikich zbiorów. Symbol ten na opakowaniu jest gwarancją kontrolowanego czysto-biologicznego produktu kosmetycznego, który jest przyjazny zarówno dla skóry jak i dla środowiska naturalnego.
Błękitny Anioł – znak ekologiczny wymyślony przez niemieckie Ministerstwo Środowiska. Jest najstarszym oznaczeniem ekologicznym tego typu na świecie. O przyznaniu eko-znaku decydują m.in. oszczędność w zużyciu energii, wpływ zastosowanych materiałów na środowisko i możliwości przetworzenia produktu.
Jeżeli produkt posiada ten symbol oznacza to, że żaden ze składników użytych do jego produkcji nie jest pochodzenia zwierzęcego. Symbol ten jest znakiem handlowym należącym do Towarzystwa Wegańskiego – organizacji działającej w Wielkiej Brytanii i promującej weganizm.
Od 2002 roku firma Ecocert zajmuje się kontrolowaniem jakości kosmetyków ekologicznych. Kupując produkt z tym znaczkiem masz pewność, że są one na pewno ekologiczne i zrobione z surowców naturalnych (m.in. nie testowane na zwierzętach, bez surowców modyfikowanych genetycznie, bez syntetycznych substancji zapachowych i barwiących, bez sztucznych tłuszczy, olejów, silikonów, parafiny i innych substancji uzyskiwanych przy destylacji ropy naftowej, bez emulgatorów PEG (Polyethylene glycol, glikol polietylenowy). Ecocert wymaga, aby na każdym produkcie z tym certyfikatem podana była ilość składników pochodzenia naturalnego oraz ilość składników pochodzących z kontrolowanych upraw ekologicznych.
Oprócz nich, zauważyć możesz również na opakowaniu:
– ISO – norma, która daje gwarancję, iż wyroby dostarczane do klienta są wysokiej jakości i spełniają jego wymagania.
– symbol przedstawiający oko, który świadczy o tym, że kosmetyk był przebadany okulistycznie.
– znak "e" – podawany jest przy zawartości nominalnej produktu [g] lub [ml] i informuje, że producent skorzystał z systemu kontroli wagi lub objętości na etapie produkcyjnym.