Koktajle

Łatwe w przygotowaniu, kolorowe i zdrowe – koktajle! Skomponowane na bazie sezonowych, polskich warzyw i owoców dostarczają wielu potrzebnych witamin  składników odżywczych.

O drogocennych właściwościach koktajli i korzyściach płynących z włączenia ich do codziennej diety przekonuje Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska – ekspert ds. żywienia kampanii „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”.

Z początkiem 2016 roku pojawiła się Nowa Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Przesuniecie warzyw i owoców na pierwsze miejsce wśród produktów spożywczych zalecanych do spożycia oznacza, że powinny one stanowić co najmniej połowę tego, co jemy.

Sałatki, surówki lub dodatki do obiadów bądź kanapek to standardowe formy wkomponowania warzyw i owoców do codziennej diety. Chcąc jednak urozmaicić menu, można postawić na modne koktajle – lekkostrawną i łatwo przyswajalną formę dostarczenia organizmowi witamin i składników mineralnych. Korzyścią płynącą z tego sposobu przyrządzania posiłków jest możliwość spożywania warzyw i owoców głównie na surowo, co pozwala wydobyć z nich maksimum wartości odżywczych, jakie w sobie zawierają.

Chcąc przyrządzić odżywczy koktajl – dobry na śniadanie, który da moc i energię na cały poranek, można przygotować napój na bazie jogurtu lub kefiru (jako źródła białka), dodać do niego orzechy i owoce, takie jak brzoskwinie, nektarynki, morele lub śliwki, które mają w swoim składzie najwięcej cukrów prostych. Z warzyw do tego typu koktajlu godne polecenia są marchewka i burak. Dodać można również kasze, np. jaglaną lub płatki owsiane czy otręby. Dzięki temu posiłek ten zostanie wzbogacony o dodatkowe wartości odżywcze i zapewni na długo uczucie sytości.

Koktajle – bomba witaminowa

Koktajl może być również prawdziwą bombę witaminową. Wystarczy zmiksować jagody, jabłko, maliny, truskawki oraz porzeczki. Z warzyw – dla urozmaicenia – można sięgnąć po pomidora, buraka, jarmuż, szpinak czy natkę pietruszki. Taki witaminowy napój powinien składać się z przynajmniej czterech składników.

Doskonałym zestawem na poprawę odporności będzie koktajl z dodatkiem natki pietruszki, kapusty, pomidorów, jarmużu oraz papryki, doprawiony czosnkiem. Wybierając owoce można sięgnąć po borówkę, żurawinę, maliny, wiśnie oraz porzeczki.

Regularne spożywanie warzywno-owocowych koktajli może znacząco przyczynić się do poprawy kondycji organizmu oraz pozytywnie wpłynąć na nasze samopoczucie. Taki zdrowy i kolorowy napój z pewnością spodoba się i zasmakuje również najmłodszym, którzy samodzielnie będą mogli skomponować go z ulubionych warzyw i owoców.  Dzięki temu, że są łatwe w przygotowaniu i wyjątkowo smaczne, mogą stanowić alternatywę dla drugiego śniadania, podwieczorka czy przekąski w ciągu dnia. Sprawdzą się także podczas pobytu w szkole, w pracy, a także podczas podróży. Zachęcam, abyśmy dowolnie miksowali polskie, sezonowe warzywa i owoce w koktajlach oraz korzystali z ich dobroczynnych właściwości – przekonuje Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska, ekspert ds. żywienia kampanii „Pora na pomidora”.

Dla urody zaleca się, aby koktajl był przygotowany na bazie takich warzyw i owoców jak marchewka, dynia, jabłko, truskawka czy gruszka. Z kolei zielony jarmuż, natka pietruszki, ogórek, pomidor, szpinak oraz żurawina znakomicie sprawdzą się przy oczyszczeniu organizmu. Wykorzystując moc malin, borówek, szpinaku czy kiszonych buraków można znacząco wpłynąć na przyspieszenie metabolizmu. 

 

Źródło – kampania www.PoraNaPomidora.com