Prokrastynacja

Podejmujesz decyzję, że od dziś zaczniesz chodzić na fitness, po czym bez jakiegoś konkretnego powodu odraczasz termin pójścia na zajęcia. Po pewnym czasie orientujesz się, jakie to mogłoby mieć dla Ciebie negatywne konsekwencje. Robisz wszystko, żeby tylko znaleźć wymówki przemawiające za tym, żeby tam nie pójść. Znasz to z własnego doświadczenia?

Co dzieje się dalej? W chwili kiedy jednak decydujesz się pójść na zajęcia fitness, wszystko dzieje się w przyśpieszonym tempie. Szybko pakujesz ubrania na przebranie. Nie możesz znaleźć butów. Twój kot domaga się kolacji i jak na złość jeszcze sprzed nosa ucieka Ci autobus. Wpadasz w ostatniej chwili robiąc jedno wielkie zamieszanie, potykając się o innych i klnąc pod nosem. W ramach refleksji postanawiasz nigdy więcej nie popełnić tych samych błędów, gdyż widzisz, że robienie wszystkiego na ostatnią chwilę wpędza Cię w jeden wielki stres. Jednak po upływie kilku dniu sytuacja znowu się powtarza. Zdarzają Ci się podobne sytuacje?

Co to jest prokrastynacja?

Piers Steel profesor Uniwersytetu w Calgary, autor książki „The Procrastination Equation” oraz jeden z najbardziej znanych badaczy zagadnienia prokrastynacji mówi, że prokrastynacja to, nic innego jak tendencja do ciągłego odwlekania wykonania pewnych czynności. Można ją definiować jako odkładanie zadania, które było pierwotnie zaplanowane, pomimo przewidywania, iż będzie się w gorszej z sytuacji z racji opóźnienia.

Czemu tak się dzieje?

Steel uważa, że jedną z przyczyn występowania zjawiska prokrastynacji jest fakt, iż unikamy realizacji zadań, które wymagają od nas włożenia stosownego wysiłku lub pokazania naszych kompetencji czy zdolności. Sądzimy, że nie posiadamy odpowiednich umiejętności do wykonania tego zadania.

Kolejnym aspektem, który ma wpływ na odkładanie zadań na później jest atrakcyjność zadania. Im bardziej dane zadanie w naszej opinii będzie nie atrakcyjne, tym większe jest prawdopodobieństwo, iż go nie zrobimy.

 

8razyO

 

Jak twierdzi Steel osoby, które mają problem z samokontrolą (łatwo się rozpraszają, są impulsywne) częściej odkładają zadania na później. W tym przypadku odporność na odroczenie gratyfikacji jest relatywnie niższa i występuje większa skłonność do porzucenia realizacji zadania na rzecz innych czynności.

Prokrastynacja  – Co może być Twoim wsparciem?

Lubimy mieć wolną głowę i nie martwić się niczym. Warto zatem przetestować poniże sposoby w momentach, w których czujesz, że prokrastynacja jest blisko. Oto one:

  • podziel zadania na mniejsze etapy
  • rozpocznij dany projekt od najtrudniejszego elementu (zadania)
  • wprowadź do różnych czynności życia codziennego informację o terminie realizacji zadania
  • uporządkuj swoje miejsce pracy
  • dbaj o kondycję fizyczną i psychiczną
  • ogranicz wszelkie elementy, które mają wpływ na rozpraszanie Twojej uwagi
  • projektuj swoją pracę tak, aby w Twojej opinii była atrakcyjna
  • wynagradzaj siebie za wysiłek włożony w realizację zadania

Co możesz zrobić teraz?

Obejrzyj ten krótki filmik. Zobacz, co profesor Piers Steel mówi na temat prokrastynacji.