Ludzie w większości przypadków nie są skrajnymi bałaganiarzami lub absolutnymi pedantami, ale lokują się gdzieś pośrodku skali. Wykonaj test, żeby się przekonać, jakie jest twoje podejście do bałaganu.
Zanotuj, ile odpowiedzi typu A, B, C lub D wybrałeś.
1. Które z poniższych zdań najlepiej określa twoje miejsce pracy?
- A. Gigantyczny stos papierów i innych dziwnych rzeczy, w którym trudno cokolwiek znaleźć, brak miejsca do pracy, resztki jedzenia, śmieci na podłodze.
- B. Całkiem czysty blat. Z szuflad i pudełek wysypują się jednak niepoukładane papiery i inne przedmioty.
- C. Kilka całkiem schludnych kupek, w których, w kilka minut znajdę to, czego potrzebuję.
- D. Niepokalane. Ani jednego zabłąkanego papierka czy długopisu.
- E. Miejsce pracy jest doskonale czyste, tak samo jak reszta otoczenia – tak lubię.
2. Co myślisz o układaniu planu dnia?
- A. Rzadko planuję swój dzień, często zapominam o zadaniach i spotkaniach.
- B. Mam papierowy lub elektroniczny kalendarz, jednak zazwyczaj nie zwracam na niego uwagi, więc czasami zapominam o spotkaniach i ważnych terminach.
- C. Rzadko starannie coś planuję, ale udaje mi się nie zapominać o spotkaniach i zadaniach.
- D. Planuję mój dzień z dokładnością do pół godziny i nigdy nie zapominam o spotkaniach.
- E. Staram się nigdy nie robić niczego niezgodnie z planem i nie znoszę, kiedy ludzie się spóźniają.
3. Jak wyglądają twój garaż/strych/szafki?
- A. Wyładowane stosami rzeczy, trudno cokolwiek znaleźć. Przedmioty, które już się tam nie mieszczą, walają się po innych pomieszczeniach.
- B. Wyładowane stertami przedmiotów. Nic jednak nie wysypuje się do innych pokoi.
- C. Jest w nich sporo rzeczy poukładanych w sterty, ale do większości z nich mogę z łatwością się dostać. Mam miejsce na więcej.
- D. Wszystko jest starannie poukładane w pooznaczanych pudełkach, stojących na półkach i w szafkach.
- E. Lubię pokazywać gościom, jak starannie uporządkowałem te miejsca.
4. W jakim stopniu zaplanowałeś najbliższe 5 lat swojego życia?
- A. Nigdy się nad tym nie zastanawiałem.
- B. Mam określony plan, ale myślę, że szansa, że go zrealizuję, jest niewielka.
- C. Mam pewną wizję najważniejszych rzeczy, które chciałbym osiągnąć w tym czasie, ale myślę, że po drodze zdarzy się wiele niespodzianek.
- D. Mam jasno określone oczekiwania co do najbliższych pięciu lat mojego życia.
- E. Starannie zaplanowałem swoje życie i czuję się niekomfortowo w kontaktach z osobami, które nie mają takiego planu.
5. Jak podchodzisz do pozbywania się zbędnych przedmiotów?
- A. Rzadko cokolwiek wyrzucam.
- B. Kupiłem pojemniki by móc umieszczać w nich niepotrzebne rzeczy, ale ostatecznie rzadko ich używam.
- C. Pozbywam się rzeczy, których na pewno więcej nie użyję, ale przywiązuję się do wielu przedmiotów, które mogą, ale nie muszą mi się przydać.
- D. Pracowicie wyrzucam wszystkie rzeczy, które do niczego konkretnego mi nie posłużą.
- E. Bardzo rygorystycznie podchodzę do pozbywania się przedmiotów i zwykle kłócę się z domownikami i współpracownikami, uznając, że powinniśmy wyrzucać więcej.
KURSY ONLINE:
Proste Życie
Porządek w głowie, życiu i domu
Sprawdź!
6. Jak wyglądają pokoje w twoim mieszkaniu?
- A. Są tak zagracone, że czasem trudno się po nich poruszać.
- B. Są raczej czyste, bałagan upycham za meblami lub w szafkach, by nie było go widać.
- C. Zwykle są dość zagracone, ale nie do tego stopnia, bym nie mógł się po nich poruszać.
- D. Mój pokój i wspólne pomieszczenia są nieskazitelnie czyste – jednak nie wszyscy domownicy są tak porządni jak ja.
- E. Są nieskazitelne i nie pozwalam, by pokoje innych domowników takie nie były. Zagracone mieszkania znajomych budzą mój niepokój.
7. Które ze stwierdzeń najlepiej określa twój styl pracy?
- A. Zwykle zaczynam i nie kończę, przeskakując między zadaniami.
- B. Mam jasny system ustalania ważności zadań i sprawdzania postępów, ale nie zwracam na niego specjalnej uwagi.
- C. Najczęściej przeskakuję między zadaniami, ale umiem się skoncentrować na tych najważniejszych.
- D. Muszę skupić się na jednym zadaniu i nie zabierać się za nic innego, dopóki nie skończę.
- E. Skupiam się na jednym zadaniu i przypominam innym, że nie uda im się niczego zrobić, jeśli nie będą postępowali podobnie.
8. Co robisz, jeśli potrzebujesz pomysłów na projekt lub rozwiązanie problemu?
- A. Czekam na inspirację.
- B. Czerpię pomysły z różnych zaskakujących źródeł, ale się do tego nie przyznaję.
- C. Staram się rozglądać i myśleć o wielu niezwiązanych rzeczach, by zwiększyć kreatywność.
- D. Pracuję powoli, stopniowo, krok po kroku.
- E. Próbuję przekonać innych, że sukces wynika nie z inspiracji, a z dobrej organizacji pracy.
Wyniki
Większość odpowiedzi A: patologiczny bałaganiarz
Umiarkowany nieporządek może przynosić wiele korzyści, ale w pewnym momencie bałagan osiąga poziom patologiczny – być może znajdujesz się już na tym etapie. Podczas gdy wielu ludzi potrafi być bałaganiarzami i równocześnie całkiem dobrze sobie radzić i efektywnie pracować, ekstremalny nieporządek może wskazywać na poważny problem, taki jak zaburzenia uwagi czy depresję. Przemyśl, czy nie warto więc poszukać pomocy specjalisty.
Większość odpowiedzi B: symulant porządku
Chciałbyś wydawać się bardzo schludny i zorganizowany, podczas gdy w rzeczywistości jesteś bałaganiarzem. Poziom twojej dezorganizacji jednak prawdopodobnie nie powoduje problemów i, tak naprawdę, może przynieść ci korzyści w dziedzinie zdolności adaptacyjnych i kreatywności. Pewnie jednak niepotrzebnie odczuwasz z jego powodu wstyd lub obawę. Może odpuścisz sobie poczucie winy i przyznasz się do swojego użytecznego bałaganu?
Większość odpowiedzi C: bałaganiarz specjalista
Bałaganiarze specjaliści osiągają odpowiedni poziom bałaganu, pozwalający uniknąć marnowania czasu i innych zasobów na niepotrzebne zabiegi porządkujące i sprzyjający wykorzystywaniu niestandardowych okazji, poglądów i inspiracji. Nie oznacza to jednak, że nie mogą nad sobą pracować – można być bałaganiarzem na nieskończoną ilość sposobów i warto je poznawać, by się rozwijać. W niektórych przypadkach dodatkowy porządek też czyni cuda.
Większość odpowiedzi D: uporządkowany kunktator
Twoje wysiłki, by być schludnym i zorganizowanym prawdopodobnie nie przynoszą już tylko pozytywnych efektów, odbierając ci korzyści, które mogłyby płynąć z bardziej zdystansowanego podejścia. Szczególnie organizacja czasu i skupienie na tym, by go dokładnie zaplanować, sprawia pewnie, że odrzucasz albo przegapiasz ważne, nowe zadania i okazje. Spróbuj trochę wyluzować i skup się na zajęciach istotniejszych niż codzienne sprzątanie.
Większość odpowiedzi E: porządkowy terrorysta
Nie wystarcza ci, że sam jesteś doskonale schludny. Czujesz, że powinieneś wymusić przestrzeganie w rzeczywistości niepotrzebnych i zbyt restrykcyjnych reguł, dotyczących porządku, na całym swoim otoczeniu, prawdopodobnie przyczyniając się do ciągłych napięć i nieporozumień. Takie zachowanie może wynikać z problemu – na przykład zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych. Pamiętaj, że inni ludzie odpowiadają za swoje życie. Zwolnij – a jeśli nie możesz, zastanów się, czy nie poszukać pomocy specjalisty.