Zdrowe odżywianie - dieta

Rola diety i jej wpływ na wygląd, umysł, samopoczucie, a przede wszystkim na nasze zdrowie, są w ostatnich latach traktowane coraz poważniej. Jak się odżywiać, by wspomagać swój organizm? Jak zmniejszać ryzyko wystąpienia choroby nowotworowej?

Dieta antyrakowa powinna być uboga w tłuszcze, cukier i sól, a bogata w witaminy A, C, E (czyli karoten, kwas askorbinowy, tokoferol) oraz pierwiastki – magnez, selen, które hamują rozwój komórek nowotworowych. Właśnie te witaminy i minerały usuwają z naszych organizmów wolne rodniki oraz zapobiegają rakotwórczemu działaniu nitrozamin, czyli groźnych związków zawartych w produktach spożywczych i powstających w żołądku. 

Zdrowe zasady – zdrowe odżywianie

Oto wskazówki, jak w prosty sposób odmienić dietę, by służyła zdrowiu:

• Unikaj tłuszczu zwierzęcego i cholesterolu w diecie
Tłuszcz powoduje tworzenie wolnych rodników, które uszkadzają komórki i DNA, podnosi poziom estrogenów oraz prolaktyny. Kobiety chore na nowotwór piersi mają podwyższony poziom obu hormonów. Dieta wykluczająca tłuszcz zwierzęcy a opierająca się na warzywach, owocach, ziarnach zbóż i produktach strączkowych dostarcza niezbędnych kwasów tłuszczowych w wystarczającej ilości. Wyeliminujcie żywność zawierającą cholesterol. Zawarty jest on w produktach zwierzęcych takich jak: mięso, mleko, nabiał i jajka. Pokarmy roślinne nie zawierają cholesterolu. Komórki nowotworowe do swojego rozwoju potrzebują cholesterol, dlatego dieta bezcholesterolowa będzie hamowała rozwój guzów.

• Jedz pożywienie bogate w błonnik
Estrogen po spełnieniu swojej funkcji przechodzi przez jelito, gdzie jest absorbowany przez błonnik i wydalany z organizmu. Wykazano, iż wegetarianki wydalają z kałem 3 razy więcej estrogenu niż kobiety jedzące mięso. Estrogen, który nie został wydalony z organizmu wraca do krwioobiegu i zaburza gospodarkę hormonalną. Zmiana diety pozwala zredukować poziom estrogenu do poziomu 50%. Obniżenie poziomu estrogenu o 17% obniża ryzyko raka piersi aż 4-5krotnie.

• Jedz pożywienie zawierające antyoksydanty
Przywracają one zdrowie komórkom i DNA. Wzmacniają odporność organizmu oraz pomagają walczyć z rakiem. Antyoksydanty spowalniają również proces starzenia się organizmu oraz zapobiegają chorobom degeneracyjnym. Najbardziej znane antyoksydanty to witamina C, E, beta-karoten oraz bioflawonoidy, witamina B6, mikroelementy takie jak: cynk, selen, mangan.

• Doceń moc komponentów przeciwrakowych
Jedzcie produkty bogate w komponenty mające działanie przeciwrakowe, a co za tym idzie należy spożywać fitoestrogeny, które zawarte są w pokarmie roślinnym. Warzywa z rodzin krzyżowych (kapusta, brukselka, rzodkiewka, gorczyca, pasternak) zawierają wiele takich substancji. Inne rośliny zawierające substancje antyrakowe to owoce cytrusowe, cebula, czosnek, ostra papryka, pomidory.

• Pozbądź się stresu
Nauczcie radzić sobie ze stresem, który osłabia odporność organizmu. Jedną z najlepszych metod radzenia sobie ze stresem jest np. medytacja.

• Wprowadź umiarkowaną aktywność fizyczną do swojego życia
Może to być np. codzienny 30- minutowy spacer. Obniżeniu ulega poziom estrogenu i tym samym zmniejsza się ryzyko zachorowania na raka piersi. Ćwiczenia poprawiają pracę układu immunologicznego, mają wpływ na psychikę, poprawiają nastrój.

• Pozbądź się nadmiernych kilogramów
Komórki tłuszczowe produkują estrogeny, dlatego kobiety z nadwagą bardzo często mają wyższy poziom estrogenu niż kobiety szczupłe, a co za tym idzie, zwiększone ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe.

• Rzuć palenie
Osoby palące paczkę papierosów dziennie ryzykują zachorowaniem na raka ponad 4krotnie częściej niż osoby, które tego nie robią. Bierne palenie w domu lub w pracy zwiększa to ryzyko 3-krotnie.

• Unikaj alkoholu
Podwyższa on poziom estrogenu, osłabia układ immunologiczny oraz zdolność wątroby do detoksykacji substancji rakotwórczych.

 

Źródło: MiastoDzieci.pl