Pomarańcza

Pomarańcze to nie tylko piękny zapach i walory smakowe. To także owoc o szeregu właściwości prozdrowotnych. Co nam daje spożywanie pomarańczy?

Pierwsza wzmianka o uprawie tych pochodzących z Chin owoców z rodzaju Citrus dotyczy cywilizacji doliny Indusu sprzed około 6000 lat. Stąd owoce przedostały się najpierw na wschodnie wybrzeże Afryki, później do krajów położonych w basenie Morza Śródziemnego (w tym do Włoch i Hiszpanii), a następnie trafiły do Ameryki.

Obecnie pomarańcza jest jednym z najpowszechniej spożywanych owoców cytrusowych na świecie, a jej produkcja stanowi 70% produkcji wszystkich cytrusów!

Pomarańcze mogą być słodkie lub gorzkie. Dwie podstawowe odmiany gorzkie to:

  • bergamotka, która używana jest przede wszystkim w przemyśle perfumeryjnym i do produkcji olejków eterycznych
  • sewilska, którą wykorzystuje się do wyrobu dżemów, likierów (tj. curaçao), a także w cukiernictwie (np. kandyzowana skórka pomarańczowa)

 

Pomarańcze słodkie (Citrus sinensis) spożywa się przede wszystkim na surowo lub używa się ich do sporządzania napojów – soku pomarańczowego.

Dla zdrowia

Pomarańcza to źródło cennych substancji, które wspomagają nasz organizm w walce z chorobami przewlekłymi i przedwczesnym starzeniem się:

  • jest idealnym owocem dla osób na diecie – dostarcza średnio 60–70 kcal i bogata jest w błonnik pokarmowy, który zapewnia uczucie sytości i wspomaga pracę układu pokarmowego
  • ma szczególnie dużo witaminy C; 100 g pomarańczy jest jej aż 50 mg! Witamina C nie tylko wzmacnia naszą odporność, ale także działa jako katalizator przy wchłanianiu żelaza
  • zawiera wapń, który jest niezwykle istotnym składnikiem kości, bierze udział w procesach krzepnięcia krwi, w prawidłowej pracy mięśni, w syntezie hormonów i enzymów, w regulacji ciśnienia krwi
  • regularne spożywanie soku pomarańczowego zmniejsza krystalizację szczawianów wapnia i kwasu moczowego – dwóch głównych związków, które powodują powstawanie kamieni w nerkach
  • dostarcza dużych ilości witaminy A i innych przeciwutleniaczy, takich jak α- i β-karoten, β-kryptoksantyna, luteina, likopen i zeaksantyna; związki te pomagają utrzymać oczy we właściwej kondycji i zachować dobry wzrok, a także wzmacniają układ odpornościowy organizmu
  • jest źródłem potasu, kwasu foliowego, witamin z grupy B, które zapewniają właściwą pracę układu nerwowego, mięśniowego oraz regulują gospodarkę wodną w organizmie
  • regularnie pity sok z pomarańczy i grejpfrutów zabezpiecza kości przed uszkodzeniami i zapobiega osteoporozie
  • obecne w pomarańczach fitozwiązki (jedna pomarańcza zawiera ich prawie 200!) chronią przed pewnymi rodzajami nowotworów złośliwych, wzmacniają naczynia krwionośne, pomagają obniżyć poziom cholesterolu i ciśnienie krwi. Posiadają również właściwości przeciwzapalne, dzięki którym chronią organizm przed chorobami przewlekłymi i przedwczesnym starzeniem się. 
  • witamina A – 346 IU, witamina C – 82 mg, witamina B1 – 0,09 mg, witamina B2 – 0,07 mg, niacyna – 0,59 mg, kwas foliowy – 48 mg, potas – 232 mg, fosfor – 32 mg, magnez –15 mg, wapń – 60 mg, sód – 2 mg, żelazo – 0,18 mg, błonnik pokarmowy – 3,4 g.

Pomarańcza w kuchni

Ten najpopularniejszy owoc cytrusowy ma szereg zastosowań kulinarnych:

  • świeżo obrany owoc – zdrowa przekąska między głównymi posiłkami
  • pomarańcze pokrojone w kostkę – składnik sałatek i surówek
  • pomarańcze pokrojone w plasterki – orzeźwiający dodatek do napojów
  • sok pomarańczowy – składnik sosów i różnych egzotycznych potraw
  • skórka z pomarańczy – dodatek do ciast i deserów oraz jako przyprawa do wielu potraw
  • dżem z gorzkich pomarańczy (niesłodzony) – doskonały składnik deserów lub dodatek do herbaty

 

Przeczytaj również Jak usunąć pestycydy z warzyw i owoców?

 

Uwaga!
Warto pamiętać, że biała skóra pokrywająca miąższ owocu stanowi źródło pektyn, które obniżają poziom cukru oraz "złego" cholesterolu (frakcja LDL) we krwi, a także chronią przed rozwojem nowotworów, dlatego warto spożywać owoc wraz z nią.

Przy zakupie należy wybierać pomarańcze o gładkiej strukturze i cienkiej skórce. Większy ciężar owocu świadczy o większej zawartości soku. Unikaj kupowania pomarańczy, które są bardzo miękkie, gąbczaste lub ze śladami pleśni. Pomarańcze przechowuje się około 7 dni w temperaturze pokojowej lub ok. 14 dni w lodówce. Nie należy przechowywać ich w plastikowych torebkach, gdyż sprzyjają one rozwojowi pleśni.