Owies - owsianka

Taka zwykła roślina, a zawiera tak wiele cennych substancji odżywczych dla naszego zdrowia. Od dawna stosowana w kuchni, lecznictwie i kosmetyce. Najczęściej spotykana w postaci produktów spożywczych, ziół i słomy wykorzystywanej do kąpieli.

Odżywia, nawilża i łagodzi stany zapalne skóry. Dzięki zawartości cennych dla zdrowia pierwiastków (tj. wapń, magnez, potas i żelazo oraz witamin z grupy B, E, PP) pomaga w problemach trawiennych, kłopotach z zasypianiem i w stanach depresyjnych. Regularnie stosowany stymuluje pracę układu immunologicznego i regeneruje organizm, obniża poziom cukru we krwi i cholesterolu. Leczy alergie, egzemy, opuchlizny, choroby stawów i kości. 

Owies na rynku dostępny jest pod wieloma, gotowymi do spożycia postaciami – płatków owsianych, musli, kasz, batonów energetycznych, herbat i suszu do naparów. 

Owies – 5 podstawowych walorów zdrowotnych owsianki

1. Walory odżywcze owsa w diecie bezglutenowej. 

Najnowsze  badania przeprowadzone w Skandynawii wskazują, że dodanie owsa do diety bezglutenowej skutkuje zwiększeniem w niej wartości odżywczych, szczególnie pod względem witamin, minerałów i poziomu przeciwutleniaczy. Owies jest bogaty m.in. we flawonoidy, saponiny sterydowe, amid kwasy nikotynowego aminokwasy oraz peptydy. W jednym badaniu naukowcy dodawali do diety bezglutenowej 13 mężczyznom i 18 kobietom chorym na celiakię, zwykły lub stabilizowany bezglutenowy owies. Po sześciu miesiącach zauważyli zwiększone spożycie witaminy B1 i magnezu (przy dodawaniu bezglutenowego owsa stabilizowanego), oraz większe spożycie magnezu i cynku po dodaniu zwykłego, bezglutenowego owsa. 

2. Żródło błonnika i beta-glukanu, które wspiera utrzymanie właściwej masy ciała.

Beta-glukany to polisacharydy, występujące w otrębach ziaren zbóż – szczególnie jęczmienia i owsa. Wyróżnia się dwa rodzaje beta-glukanów: rozpuszczalne i nierozpuszczalne. Różnica między nimi jest istotna w odniesieniu do zastosowania, działania i ogólnej aktywności biologicznej. Jednak ogólnie wykazuje się, że beta-glukany jak i błonnik służą stabilizacji wagi i równoważenia parametrów krwi. Przyczyniają się one między innymi do zmniejszenia wchłaniania cholesterolu. W jaki sposób? Komórki cholesterolowe i kwasy żółciowe zostają związane z glukanem, co zmniejsza ich wchłanianie do wątroby. A poprzez fermentację w jelitach, związki te zostają rozbite na krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe i dzięki temu synteza cholesterolu w wątrobie zostaje ograniczona. 

Australijscy naukowcy przestudiowali na 14 osobach wpływ beta-glukanów na poziom peptydu YY – hormonu związanego z kontrolą apetytu. Do badań wzięto próbki krwi pobrane od badanych w 4 godziny po każdym posiłku. W analizach zauważono, że poziom peptydów zwiększa się przy wyższej podaży beta glukanów. Ponadto, liczne badania wykazały, że beta-glukany wpływają na odpowiedź glikemiczną i insulinową. Poziom cukru we krwi jest przez nie regulowany. Zatem, wprowadzając do diety produkty owsiane można zwiększyć kontrolę nad wahaniami cukru we krwi i poczuciem sytości, co jest ważne w przypadku dbania o prawidłową masę ciała.

3. Owies może pomóc zmniejszyć ryzyko cukrzycy typu 2.

Naukowcy w Mannheim przeprowadzili badanie na 14 pacjentach z cukrzycą typu 2 i niekontrolowaną insulinoopornością. Badani spędzili czas w szpitalu, jedząc codziennie, przez cztery tygodnie płatki owsiane. Po tym okresie zbadano, że ich poziom cukru we krwi znacząco się obniżył, co pozwoliło zmniejszyć dawkę przyjmowanej insuliny średnio o 40%. Stan ten utrzymywał się nawet po 4 tygodniach, gdy pacjenci żywili się już na własną rękę w domu. Wszystko dzięki wpływowi beta-glukanów i błonnika na gospodarkę insulinową we krwi.

Owies - owsianka4. Owies wzmacnia system obronny organizmu.

We Włoszech zestawiono wyniki różnych istniejących badań na temat prozdrowotnego wpływu beta-glukanów na nasz system immunologiczny. Okazało się, że oprócz zmniejszania poziomu cholesterolu i glukozy we krwi, beta-1,3-glukany są również silnym stymulatorem układu odpornościowego na rozmaite patogeny. Dzieje się tak, ponieważ zwiększa się zdolność obronna makrofagów, neutrofili i innych komórek reagujących na szeroki zakres wyzwań takich jak: bakterie, wirusy, grzyby czy pasożyty. 

 

5. W połączeniu z innymi superfoods stają się posiłkiem bogatym w witaminy, minerały i przeciwutleniacze.

Dodanie do produktów owsianych (kaszy lub płatków), żywności organicznej znacząco podnosi profil odżywczy posiłku. – Jeśli do porannej owsianki dodamy chociażby nasiona chia, orzechy czy ziarno słonecznika, wówczas dostarczamy naszemu organizmowi nie tylko witaminy z owsa, chroniące nasz układ nerwowy i mięśniowy, ale również zwiększymy podaż kwasów omega-3 ukrytych w tych nasionach. Kwasy te są podatne na utlenianie (tracą swoją moc) również w przewodzie pokarmowym. Dlatego, zaleca się łączyć je z antyoksydantami (przeciwutleniaczami), jak na przykład witaminą C. Warto więc do porannego posiłku dodać również suszoną żurawinę lub goji – owoce, które w nią obfitują – tłumaczy Michał Lasocki z firmy Intenson, producenta zdrowej żywności.

 

WARTO WIEDZIEĆ:
Owies
w czystej postaci jest surowcem bezglutenowym. To sposób uprawy i scalanie linii produkcyjnej owsa z przetwórstwem zbóż zawierających gluten powoduje, że jest on najczęściej skażony glutenem. – Na szczęście nie dotyczy to wszystkich produktów owsianych. Niektórzy producenci, w tym także firma Intenson, dbają o odpowiednie warunki produkcji, żeby surowiec pozostał bezglutenowy. Możemy się o tym dowiedzieć przez znak przekreślonego kłosa umieszczony na opakowaniu, który gwarantuje czystość produktu. – tłumaczy Lasocki. Obecnie, na rynku mamy do wyboru coraz więcej tego typu ekologicznych produktów jak: bezglutenowe musli, owsianki z dodatkiem nasion chia, żurawiny czy błonnika witalnego, owsiane batony energetyczne, mleko, chleb i słodycze.

 

Autor: Agnieszka Szulc, mat.pras.

Źródła zacytowanych badań, stan na 04.2016:
http://www.csaceliacs.org/guide_to_oats.jsp  
http://wholegrainscouncil.org/whole-grains-101/health-benefits-of-oats

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2663451/

 

* Artykuł nie stanowi  porady medycznej, lekarskiej czy farmaceutycznej. Czytelnik przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji co do leczenia, powinien skonsultować się (w zależności od potrzeb) z lekarzem lub farmaceutą.