W obecnej sytuacji, gdy zostaliśmy zmuszeni pozostać w domach, home office stał się częścią naszego codziennego życia. Pracując w domu, warto zadbać o dwa podstawowe aspekty: samą jakość pracy, ale również samopoczucie psychiczne i fizyczne.

Nowe biuro domowe – nowe wyzwania

Praca zdalna wymaga dużej samodyscypliny i motywacji. Często oznacza konieczność przyłożenia większej uwagi do namacalnych efektów niż zazwyczaj, gdyż to wyłącznie na podstawie rezultatów będzie nas oceniał pracodawca. W zamian jednak otrzymujemy pełną swobodę w organizacji środowiska pracy zgodnie z własnymi potrzebami i indywidualnym rytmem biologicznym.

Największym ryzykiem jest rozproszenie uwagi przez telewizję lub sieci społecznościowe oraz pokusę wykorzystywania czasu w domu do wykonywania czynności niezwiązanych z pracą. Duże wyzwanie stanowi również zapewnienie ciszy i spokoju niezbędnych do odpowiedniej koncentracji, zwłaszcza jeśli nie mieszkamy sami. Ważne jest, aby poprosić domowników o współpracę.

KURSY ONLINE:
8 razy Odporność dla Firm8 razy O
Program stworzony do walki ze stresem
Sprawdź!

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Nieobecność w biurze może sprawić, że stracimy poczucie czasu i w efekcie całe dnie spędzimy na mało efektywnej pracy. Dobrym rozwiązaniem może okazać się ustawienie przypomnień o przerwach lub końcu dnia roboczego na telefonie albo komputerze.

Warto zastanowić się chwilę nad bezpieczeństwem naszego sprzętu. Czasem zdarza się, że musimy skorzystać z własnego komputera do celów biurowych. Również laptop służbowy jest bardziej narażony na atak hakerów jeśli korzystamy z innej sieci niż służbowa. Świetnym rozwiązaniem jest ściągnięcie rozszerzenia wirtualnej sieci prywatnej na przeglądarkę, na przykład VPN Chrome, jeśli korzystamy z Google. Dzięki temu niemożliwe będzie przechwycenie prawdziwego adresu IP i lokalizacji. Dodatkowo rozszerzenie automatycznie przekierowuje do bardziej bezpiecznej wersji HTTPS stron.

Pracując w nowoczesnym, sprawdzonym zgodnie z zasadami BHP biurze, mamy zapewnione odpowiednie oświetleniem i ergonomiczne wyposażenie. W domu sami musimy zadbać o optymalne warunki. W zależności od indywidualnych preferencji, zaleca się wstać o zwykłej porze, zjeść śniadanie i lunch w takich samych godzinach jak zazwyczaj.

Samopoczucie oraz zdrowie fizyczne

Krzesło powinno mieć odpowiednią wysokość względem stołu, ekran musi być ustawiony tak, aby nie powodował odbić światła. Kolejnym ważnym czynnikiem jest jakość powietrza. Jeśli otaczające powietrze jest zbyt suche, może powodować bóle głowy, problemy układu oddechowego i pieczenie oczu. Od czasu do czasu otwieraj więc okno i wpuszczaj świeże powietrze na 5–10 minut, aby zapewnić regularną wymianę powietrza zanieczyszczonego przez urządzenia elektroniczne.

Warto skonstruować sobie podnóżek, który odciąży kręgosłup i poprawi krążenie. Leżenie na łóżku lub przyjęcie pozycji półleżącej na kanapie na dłuższą metę będzie zgubne.

Pamiętaj o przerwie na kawę. Nawet jeśli nie ma nas w biurze, fajnym momentem relaksu będzie odtworzenie rytuału kawowego z kolegami. Możesz wykonać rozmowę telefoniczną lub skorzystać z tych 10 minut, aby zaktualizować znajomych o najnowszych plotkach. W ciągu dnia kilkukrotnie zmieniaj swoją pozycję i odpoczywaj. Wykonaj kilka kroków, rozciągnij plecy i ramiona, oderwij wzrok od ekranu. Możesz też wyjść na balkon.

Wreszcie, ważną wskazówką jest zawsze słuchanie własnego zegara biologicznego: kiedy najlepiej rozpocząć pracę, zrobić sobie przerwę lub skupić się na trudniejszych zadaniach wymagających szczególnej koncentracji? Wydajność jest kwestią indywidualną i zmienia się o różnych porach dnia. Ci, którzy współpracują ze swoim biologicznym rytmem, są bardziej produktywni.