Imbir - właściwości, zastosowanie

Już w starożytnych Chinach imbir cieszył się dużym uznaniem i w zielniku stworzonym na użytek cesarza, został włączony do grona 120 roślin o „znaczeniu ministerialnym”, które łagodziły objawy różnych chorób.  

Jest przyprawą kojarzoną głównie z hinduskimi potrawami, ale wbrew pozorom nie pochodzi z Indii (właściwie nie wiadomo, skąd dokładnie jest). Prócz Azji znany jest na wyspach Oceanu Spokojnego, w Ameryce Południowej i Afryce. 

Imbir ma intensywny aromat i ostry, słodko-gorzki smak. Doskonale sprawdza się w różnych potrawach w połączeniu z takimi przyprawami, jak: goździki, kardamon, ziele angielskie, gałka muszkatołowa, cynamon czy liście laurowe. Jego charakterystyczny zapach powstaje za sprawą olejku eterycznego, którego właściwości wykorzystywane są w przemyśle alkoholowym (likiery) i perfumiarskim. 

Imbir – zastosowanie

Można go kupić w formie świeżej, startej i kandyzowanej. Mielony będzie idealnym dodatkiem do sosów czy zup – na przykład jesienno-zimowej zupy z dyni. Jest również doskonałym dodatkiem do ciastek lub deserów (np. pieczonych jabłek). Musimy jednak pamiętać, by nie używać go w dużych ilościach, bo jego smak zdominuje całą potrawę. 

Natomiast surowy korzeń imbiru wzbogaci i zaostrzy smak owoców morza i tłustych mięs (kaczki, gęsi), sprawi, że potrawy będą bardziej rozgrzewające. Świeży imbir wykazuje działanie moczopędne, a stymulując organizm do oczyszczania dróg oddechowych łagodzi przeziębienia i kaszel. Pomaga w przypadku zaparć i gazów (zwłaszcza w połączeniu z koprem). 

 

 

Kłącze imbiru, zarówno świeże jak i suszone odkaża, zwalcza bakterie chorobotwórcze, pobudza wydzielanie soków trawiennych i żółci, odtruwa wątrobę, poprawia ukrwienie kończyn, skóry, mózgu. Działa przeciwgrzybicznie, przeciwwirusowo i przeciwzapalnie. Pomaga na stany zapalne zatok. Wcierany w skórę działa rozgrzewająco i przeciwbólowo. Najnowsze badania pokazują, iż imbir może mieć działanie antynowotworowe (ma szczególnie dobry wpływ na jelito grube). 

Imbir – przepisy

Gorąca herbata imbirowa
Zagotuj 2 szklanki wody. Obierz 2 duże kawałki świeżego imbiru ze skórki i pokrój w plasterki. Kiedy woda się zagotuje, dodaj do niej imbir, zmniejsz gaz i gotuj na wolnym ogniu przez 10-45 minut (im dłużej będziesz gotować, tym smak herbaty będzie ostrzejszy). Przecedź herbatę. Do smaku możesz dodać miód i sok z cytryny. Doskonała na co dzień i przy przeziębieniach. *Przepis pochodzi z książki „Ajurwedyjska książka kucharska”.

 

Konfitura gruszkowo – imbirowa

  • 2 kg gruszek drobno pokrojonych, obranych
  • 2 limonki
  • 1 kg cukru
  • 3 cm kawałek korzenia imbiru (lub 1,5 łyżeczki sypkiego)

 

Limonki wyszorować, zetrzeć z nich skórkę (1 łyżka) i wycisnąć sok. Na patelnię czy też do rondla / woka wsypać gruszki, skórkę z limonek i wlać sok. Następnie dodać imbir i cukier. Często mieszając poczekać, aż całość się zagotuje. Zmniejszyć ogień i gotować jeszcze 15 minut, aż wszystko będzie miało konsystencję żelu. Nakładać do słoików. Pasteryzować 10 minut. *Przepis pochodzi z książki „Hity domowej spiżarni".