Maliny - właściwości

Leków i witamin szukamy zwykle w aptece. Pastylki, kapsułki, syropy, cudowne maści na każdą przypadłość. W tym pędzie po zdrowie z pudełeczka, zapominamy o wielu naturalnych wspomagaczach naszego organizmu. Dziś proponuję sięgnąć do krzaków uginających się pod ciężarem cudnych borówek i malin! 

Nastały nam jakieś dziwne czasy – to, co jest w tabletkach uważa się za lepsze, skuteczniejsze… (odpowiednia reklama). Nieważne, że oprócz składnika, który nas interesuje dodano tam jeszcze nieco chemii, tak „dla smaku”. Oczywiście propaguje się wzmacnianie organizmu przy wykorzystaniu ziół, owoców, warzyw…, ale opiera się to głównie na wciskaniu nam odpowiedniego słoiczka, w którym siedzą sobie małe, super drażetki… Gdyby nie napis – trudno by było rozpoznać, że to czosnek, żurawina czy jakaś inna ziołowa mieszanka. W sumie nie dziwi mnie to… Przecież, ktoś na tym zarabia konkretne pieniądze… 

Maliny i borówki – skarb natury

Warto czasem pomyśleć i korzystać z tego, co nas otacza w naturalnej formie. Skoro w ogrodzie mamy czosnek, możemy dostać go od znajomego czy u sprawdzonego rolnika – po co kupować go w kapsułkach? Doceńmy to, co rośnie wokół nas, co jest w zasięgu ręki i naszych możliwości… Oczywiście każdy z nas ma je inne, jednak unikajmy błędu – „Cudze chwalicie, swego nie znacie”. No właśnie – idąc tym tropem chciałabym uświadomić wam, jakie bomby zdrowia możemy znaleźć na niepozornych krzakach malin i borówek - często niedocenione, a tak naprawdę bardzo wartościowe dla naszego organizmu owoce. I nie biegnijmy od razy po specyfik z apteki…, lepiej sięgnąć do krzaka czy odwiedzić zaprzyjaźnionego rolnika.
 
  • Co siedzi w malinie? – właściwości malin
Składniki odżywcze w malinach pomagają obniżać ryzyko chorób, które są związane z przewlekłym stresem oksydacyjnym i przewlekłym zapaleniem. Te choroby to: otyłość, cukrzyca typu 2, nadciśnienie tętnicze i miażdżyca.
 
Maliny mają właściwości przeciwnowotworowe. Wpływają na rozwój lub reprodukcję komórek nowotworowych. Nowe badania w tej dziedzinie wykazały, że składniki odżywcze w malinie mogą również być w stanie zmienić sygnały, które są wysyłane do potencjalnych lub istniejących komórek rakowych np. zmniejszyć liczbę komórek nowotworowych poprzez wysyłanie sygnałów, które pobudzą je do śmierci (apoptoza). 
 
Składniki odżywcze w malinie – 1 szklanka (123,00 g)  – % dziennego zapotrzebowania: 
  • witamina C – 53,7%
  • mangan – 41%
  • witamina K – 11,9%
  • magnez – 6,7%
  • foliany – 6,4%
  • tłuszcze omega-3 – 6,2%
  • miedź – 5,5%
  • witamina E – 5,3%
  • potas – 5,3%
  • kalorie (63) – 3%

Maliny - właściowści

Co ciekawe, jeśli porównamy maliny uprawiane z tymi dzikimi, okazuje się, że są one dość podobne pod względem sumy fenoli i całkowitej zawartości antocyjanów. Mimo iż mamy tendencję do myślenia o "dzikiej" żywności, jako bardziej bogatej w składniki odżywcze niż uprawiana żywność, to rozróżnienie to nie obowiązuje malin, gdy chodzi o ilość w nich fenolu i antocyjanów (przeciwutleniaczy).
 
Wybieraj maliny w postaci nieprzetworzonej i spożywaj nie poddając gotowaniu/pieczeniu – wtedy bowiem otrzymasz wszystkie zamknięte w nich skarby. Można je również zamrażać. Jak to zrobić? Przemyj je delikatnie, a następnie osusz ręcznikiem papierowym. Ułóż je w jednej warstwie na płaskiej patelni lub blasze, a następnie umieść w zamrażarce.
 
Po zamrożeniu, przenieś je do woreczka foliowego lub plastikowego pojemnika i ponownie włóż do zamrażarki (można przechowywać przez ok rok). 
 
  • Co siedzi w borówkach? – właściwości borówek

Borówki warto spożywać w wersji surowej, bo podobnie jak inne owoce, surowe jagody zapewniają najlepszy smak i najwięcej korzyści odżywczych. Tracą one na wartości, jeśli poddamy je obróbce – cukier i proces przetwarzania skutecznie zmieniają ich właściwości.

Dlaczego warto jeść borówki? Mogą poprawić pamięć – w badaniu z udziałem starszych osób, 12 tygodni codziennego spożycia borówki wystarczyło, aby poprawiły się ich wyniki na dwóch różnych testach funkcji poznawczych, w tym pamięci. Autorzy tego badania zasugerowali, że borówki mogą okazać się korzystne nie tylko dla poprawy pamięci, ale również dla spowolnienia lub odłożenia wystąpienia innych problemów poznawczych, często związanych z procesem starzenia się. Istnieją również dowody, że ochrona układu nerwowego przed stresem oksydacyjnym może być osiągnięta przez regularne spożycie borówek.
 
Składniki odżywcze w jagodach – 1  szklanka (148,00 g) – % dziennego zapotrzebowania
  • witamina K – 35,7%
  • mangan –  25%
  • witamina C – 23,9%
  • kalorie (84) – 4%

Borówki - właściwości borówek

Spożycie borówek pomaga chronić układ sercowo – naczyniowy, przyczynia się do utrzymania prawidłowego ciśnienia krwi. U osób z wysokim ciśnieniem krwi, spożywanie borówek znacznie zmniejszyło zarówno skurczowe, jak i rozkurczowe ciśnienie krwi. Poprzez obniżenie ryzyka stresu oksydacyjnego w naszych komórkach nerwowych, jagody pomagają nam utrzymać sprawnie działanie komórek nerwowych. Mają one również korzystny wpływ na regulację poziomu cukru we krwi u osób ze zdiagnozowanymi problemami w tym zakresie.
 
Najnowsze badania wykazały, że świeże borówki mogą być mrożone, nie uszkadzając przy tym antocyjanów (przeciwutleniacze).  Te wyniki to dobra wiadomość dla wszystkich, którzy chcą się cieszyć borówkami cały rok.
 
Jak zamrażać borówki? Umyj, odsącz i usuń uszkodzone jagody. Rozłóż je na blasze do pieczenia, umieść w zamrażarce, aż zamarzną, a następnie przesyp do plastikowej torby i schowaj je tam ponownie. 

Maliny i borówki – jedz na zdrowe

Jedzenie malin i borówek to nie  tylko radość dla podniebienia – ale również profilaktyka wielu chorób. Spożywając je, fundujemy sobie m.in. naturalną terapię przeciwstarzeniową i przeciwnowotworową. Wszystko to dzięki występującym w owocach tych przeciwutleniaczom (cząsteczki, które niszczą wolne rodniki – agresywne substancje, które atakują i uszkadzają ścianki komórek, powodują ich starzenie, czy nawet mogą przyczyniać się do powstawania komórek rakowych). Przeciwutleniacze poprawiają oraz wzmacniają również m.in. pracę układu odpornościowego, ułatwiają trawienie i zmniejszają ryzyko zawału i udaru mózgu.
 
Zważywszy na ilość korzyści, jakie daje pamiętanie w codziennej diecie o tych smakołykach, nie zapominajmy o nich.
 
PS Jeśli nie macie możliwości uprawiania/zbierania dzikich malin czy borówek – postarajcie się je kupować u kogoś, kto stosuje ekologiczne uprawy.
 
 
 
W oparciu o:
Blueberries – http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=8
Raspberries – http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=39
Jean-Marc Dupuis, Super-smakołyki, które Cię odmłodzą (i to za darmo!), http://pocztazdrowia.pl
 
 
* Artykuł nie stanowi  porady medycznej, lekarskiej czy farmaceutycznej. Czytelnik przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji co do leczenia, powinien skonsultować się (w zależności od potrzeb) z lekarzem lub farmaceutą.