Stres

Czujesz, że możesz osiągnąć w życiu więcej niż dotychczas, ale ciągle coś cię blokuje? Twoje samopoczucie jest coraz gorsze i nie masz ochoty wracać do pracy? To stres – częsty towarzysz naszego życia i trudny wróg, którego nie zwyciężysz w jednej bitwie. Dowiedz się, jak radzić sobie ze stresem, jak go pokonywać krok po kroku i przygotuj się na długą, ale wygraną wojnę.

Nie ma sensu rozwodzić się nad tym, w jakim stopniu stres wpływa na nasze zdrowie i życie. O zwiększonym ryzyku wystąpienia zawału, nerwicach, depresji, spadku samopoczucia i efektywności pracy słyszysz zapewne na każdym kroku – w prasie, Internecie, u znajomych. Stres na każdego wpływa w nieco inny sposób i zapewne potrafisz sam precyzyjnie określić, jak objawia się akurat u ciebie. Skupmy się więc na działaniu, które pomoże ci stres pokonać.

Jak radzić sobie ze stresem?

 

Żyjesz na pełnej prędkości? Zwolnij!
Przyczyną stresu jest bardzo często zbyt intensywny tryb życia. W pracy – załatwianie wielu spraw naraz, kierowanie zespołem, w którym co chwila dowiadujesz się jakimś kłopocie, niecierpiące zwłoki terminy, bilanse finansowe, nastawienie na efektywność i miliony innych zadań do wykonania nie wpływają pozytywnie na twoje samopoczucie. W domu – posiłek w biegu, kontakty z ludźmi poprzez telefon i Internet, brak dłuższego przebywania na łonie natury – dopełniają dzieła zniszczenia twojego organizmu.

 

8razyO

 

Nawał pracy, ciągłe problemy i życie w poczuciu ciągłego braku czasu powodują, że natężenie stresu rośnie w tobie z każdym dniem i tygodniem. Nie dopuść, aby to błędne koło zamknęło się wokół ciebie. Przede wszystkim nie traktuj niepowodzeń jako kwestii życia i śmierci. Nie jesteś robotem. Zawsze, w pracy czy poza nią, będziemy popełniali błędy – ważne, aby minimalizować je i wyciągać wnioski. Zwolnij w pracy i w wolnych godzinach staraj się nie myśleć o niej. Weź głębszy oddech i daj organizmowi chwilę wytchnienia.

 

Prowadź aktywny tryb życia
Jednym z najskuteczniejszych sposobów walki ze stresem jest sport. Nie zadowalaj się kilkoma godzinami siłowni w tygodniu. Postaw na bardziej towarzyską aktywność – tenis, sporty ekstremalne, koszykówkę lub nawet bieganie. Spędzaj więcej czasu na łonie natury i wykorzystaj go maksymalnie. Leżenie plackiem przez cały weekend raczej nie pomoże ci w walce ze stresem. Jeśli bierzesz urlop i planujesz podróż – unikaj aglomeracji a postaw na miejsca o mniejszym natężeniu ludzi. Dla mnie najlepszą formą odpoczynku jest wypad w góry lub na Roztocze, jednak każdy ma własne preferencje. Znajdź miejsca, do których będziesz z chęcią powracał i szukaj nowych, które z wielką przyjemnością odkryjesz.

 

Odżywiaj się zdrowo
Co oznacza zdrowe odżywianie? Przede wszystkim uprzedzę, że nie proponuję ci wprowadzenia restrykcyjnej diety. Nie będę też nakłaniał cię do regularnego stawania na wadze i liczenia kalorii. Nie powiem, abyś rezygnował z ulubionych potraw. Rezygnacja z tego, co do tej pory uwielbiałeś, może oznaczać bowiem kolejny czynnik stresowy. To, co mogę ci doradzić przy zdrowym odżywianiu – spożywaj regularnie 3-4 posiłki dziennie. Unikaj jedzenia dużych ilości przekąsek między śniadaniem, obiadem a kolacją. Zapomnij o jedzeniu tuż przed pójściem do łóżka – kolację jedz na min. dwie godziny przed snem. Co do samego jadłospisu – spożywaj więcej warzyw, owoców, soków, a unikaj tłuszczów i słodyczy. Ogranicz picie kawy i pobieraj regularnie magnez, który zmniejsza ciśnienie krwi i reguluje pracę serca, czyniąc cię silniejszym w walce ze stresem. Dzięki takiej zmianie sposobu odżywiania poczujesz się dużo lepiej.

 

Ogranicz picie alkoholu
Niestety alkohol w nie jest dobrym środkiem odstresowującym. To działa tylko chwilowo - poczujesz się lepiej i twoje problemy znikną na kilka godzin. W dłuższym okresie czasu kłopoty, które wywołują u ciebie stres, zamiatane pod dywan, będą jeszcze bardziej narastały. Poza tym alkohol w większej ilości także wywołuje silny stres – wzrasta poczucie zmarnowanego czasu i pieniędzy. Do tego dochodzi kac i kolejny stracony dzień.

 

Rozwijaj hobby
Spełniaj się nie tylko w pracy i w domu. Poświęć trochę czasu, aby rozwijać swoje zainteresowania. Dzięki temu twoje życie będzie bogatsze, a ty poczujesz się lepiej. Regularne oddawanie się przyjemnym zajęciom niezwiązanym z codziennymi obowiązkami da ci dodatkową energię i koncentrację, które uodpornią cię na stres. Czym warto się zająć? Tutaj nikt nie odpowie za ciebie. Jeśli w ciągu dnia niewiadomym sposobem zgubisz kilka godzin zajęty czymś przyjemnym, to znaczy, że to jest to!

 

Spotykaj się ze znajomymi
Dużo obowiązków w pracy, rodzina, związek, szybki tryb życia ograniczają możliwości spotykania się ze znajomymi. Nie wiem, jak jest w twoim przypadku, ale jeśli najwięcej kontaktów utrzymujesz poprzez e-maile, Skype’a i portale społecznościowe lub nie masz czasu dla znajomych, to zmień to od zaraz. Tutaj najlepiej działa zasada: chcieć, to móc. Rozmowa z drugim człowiekiem i spotkania towarzyskie to nieoceniony sposób na złapanie dystansu i oddechu od codziennego napięcia. Ale uwaga – unikaj ludzi, którzy ciągle narzekają! Nie zrozum mnie źle – czasem każdy ma problem i chce się zwierzyć, ale istnieje pewna grupa toksycznych ludzi, którzy zawsze widzą i będą widzieli świat w czarnych kolorach. Im już nie pomożesz, a sobie możesz takimi kontaktami zaszkodzić, infekując się negatywnym spojrzeniem na wszystko, co cię otacza.

 

Rzuć wyzwanie stresowi
Działaj w myśl: im bardziej mnie coś stresuje, tym chętniej to robię. To bardzo trudne, ale często może być najefektywniejszą metodą. Jeśli obawiasz się wystąpień publicznych – występuj jak najczęściej. Jeśli wzdrygasz się przed rozmową z szefem o podwyżce – porozmawiaj z nim jak najszybciej. Pamiętaj, że strach przed strachem i oczekiwanie na niewiadomą to najbardziej stresujące momenty. Potem jest już tylko lepiej. Dlatego weź stres za rogi i nie pozwól, by przejął nad tobą kontrolę. Wciąż to ty tu rządzisz, pamiętasz?

 

A może masz swoje własne sposoby walki ze stresem?  Podziel się nimi w komentarzu.

 

Autor: Michał Mazik
Facet po 40