Zacznij żyć zdrowo już dzisiaj. W kilku krokach podpowiemy, jak to zrobić. Pamiętaj – wymaga to podjęcia długoterminowego zobowiązania, nie uda się, jeśli potraktujesz to jako chwilową modę. Dzięki wytrwałości i zmianie nawyków możesz żyć lepiej i dłużej cieszyć się zdrowiem i świetnym samopoczuciem.

Przykazanie 1 – Zbadaj się

Najważniejsze to wiedzieć, z jakiego punktu startujesz. Troska o zdrowie organizmu to czynnik bardzo stresogenny. Potrafi wpłynąć nie tylko na pogorszenie ogólnego stanu zdrowia, ale też samopoczucia. Zapisz się więc do lekarza, zrób niezbędne badania, odwiedź dentystę. Upewnij się, że dobrze leczysz wszelkie dotychczas zdiagnozowane u ciebie choroby. Warto też obiektywnie ocenić swoje ciało – musisz wiedzieć, do jakiego stopnia jego stan odpowiada za obecne dolegliwości i jak może wpływać na dalsze życie.

Przykazanie 2 – Ruszaj się

To nie slogan – naprawdę ruch to zdrowie. Sprawdź więc kondycję swojego ciała. Zmierz się i zważ, oblicz BMI. Dokładnie oceń swoją aktywność fizyczną – czy jest wystarczająca i przede wszystkim dopasowana do twoich możliwości i oczekiwań.

Zrób wszystko, aby ruch sprawiał ci przyjemność. Jeśli więc sama myśl o zajęciach fitness na siłowni jest nie do zniesienia, pomyśl, jak inaczej możesz utrzymać aktywność fizyczną. Może będzie to spacer z kijkami wokół jeziora, zajęcia taneczne, sporty walki? Wybór należy do ciebie, pamiętaj jednak, aby dokładnie wyznaczyć sobie cel i zapisywać każdą aktywność. Jeśli pod koniec tygodnia okaże się, że udało się zrealizować plan, zrób sobie miły prezent ?

 

Proste życie warsztaty online

 

Przykazanie 3 – Dopracuj dietę

Przeanalizuj swoje nawyki żywieniowe. Zapisuj wszystko, co zjadasz w ciągu dnia. Niektórych rzeczy pewnie będziesz się wstydzić, ale nie oszukuj, stawką jest twoje ciało i twoje życie. Jeśli nie będziesz zdawać sobie sprawy ze złych nawyków jedzeniowych, nie będziesz wiedziała, co i jak zmienić. Kiedy zobaczysz to czarno na białym, będzie zdecydowanie łatwiej.

Sprawdź, które produkty powinnaś wyłączyć ze swojej diety, a do pozostałych poszukaj ciekawych przepisów. Na przykład przy rezygnacji z diety mięsnej najważniejsze jest, aby na każdy przykładowy schabowy przypadało pięć pomysłów na dania wegetariańskie. W ten sposób nie zdążysz zatęsknić za niezdrowym posiłkiem, a jedyny wybór, przed jakim staniesz, to które zdrowe danie wybrać.

Pamiętaj, aby nie powtarzać sobie, że powinnaś jeść zdrowe rzeczy. Zamiast tego powtarzaj, że wybierasz jedzenie zdrowych rzeczy. Uwierz, to wielka różnica.

Przykazanie 4 – Kontroluj stres

Rozpoznaj sytuacje, które ci stresują, będzie ci łatwiej przygotować się do podobnych sytuacji w przyszłości. W jaki sposób? Sama musisz to wypracować. Po stresującym spotkaniu w pracy możesz rozładować napięcie poprzez aktywność fizyczną, medytację, ćwiczenia oddechowe. Można spróbować pomóc innym osobom w stresie, dzięki czemu własne negatywne emocje zejdą na drugi plan. A być może ćwiczenia relaksujące pozwolą w przyszłości podejść do takich spraw z większym luzem.

Określ swoje życie emocjonalne. Jak się zazwyczaj czujesz, jak na twoje samopoczucie wpływa otoczenie, jak na twoje życie wpływają związki, w których trwasz, czy w twoim życiu mają miejsce wydarzenia, które spędzają ci sen z powiek. Próbuj otaczać się ludźmi, wśród których czujesz się swobodnie.

Przykazanie 5 – Ćwicz umysł

Równie ważne, jak ćwiczenia fizyczne jest wykonywanie czynności, które stymulują mózg. Jakie czynności mamy na myśli? Na przykład naucz się na pamięć ulubionego wiersza, ułóż puzzle, rozwiąż krzyżówkę (np. typu Jolka), zapisz się na zajęcia językowe, wybierz się do muzeum. Możesz też poszukać w sieci programów do ćwiczenia umysłu. Angażowanie się w ćwiczenia pobudzające szare komórki pomaga zapobiegać depresji, wzmacnia chęć do życia, a także przyczynia się do zmniejszenia groźby wystąpienia demencji.

Zacznij żyć zdrowo już dziś!