Drzemka oznacza, że jesteś leniwy, nie masz ambicji, jesteś lub czujesz się stary… Czy tak postrzegają cię współpracownicy, przyjaciele i rodzina, kiedy po południu masz ochotę przyłożyć głowę do poduszki i choć na kilkanaście minut odpłynąć w krainę snu? Nonsens! Zdrowy długi sen nocny to podstawa, ale kiedy w ciągu dnia wkrada się zmęczenie, krótka drzemka może okazać się zbawienna dla regeneracji sił i podniesienia wydajności umysłowej.

W ciągu dnia czujesz senność, zmęczenie, nie masz energii, aby kontynuować pracę czy zmusić się do wysiłku umysłowego? Czujesz, że bez dodatkowego zastrzyku energii nie jesteś w stanie dalej funkcjonować? Wypiłeś kolejną kawę, ale dalej powieki opadają ci na oczy? Jest na to sposób – zrób sobie drzemkę! Może nie uwierzysz, ale 10 minut snu w ciągu dnia może znacząco podnieść twoją wydajność i odbudować chęć do działania.

 

Należy jednak pamiętać o tym, że drzemka nie może zastępować snu. Dlatego ważne jest, aby przestrzegać zasad popołudniowego odpoczynku, aby organizm zdrowo się regenerował.

 

Przede wszystkim drzemki trwające ponad 20 minut sprawiają, że budzimy się z uczuciem bezwładności i dezorientacji, przez jakiś czas po przebudzeniu nie potrafimy się odnaleźć. Taki stan może trwać nawet do 30 minut, jeśli więc drzemiesz dla regeneracji sił, ponieważ masz jeszcze do wykonania wiele zadań, długość drzemki jest dla ciebie kluczowa. Popołudniowy sen może też zakłócić sen właściwy. Jeśli więc układasz się do drzemki zbyt późno w ciągu dnia, może to mieć negatywny wpływ na długość i jakość snu w nocy.

 

Ale dość o negatywach – skupmy się na dobroczynnym działaniu drzemki.

 

Zapraszamy do Strefy Mindfulness – wykorzystaj swój potencjał!

 

Drzemka poprawia pamięć, uważność i zdolność uczenia się

Badania wykazały, że krótka drzemka poprawia wydajność. Naukowcy potwierdzają, że osoby regularnie korzystające z popołudniowej drzemki są bardziej wydajne w pracy, poprawia się ich zdolność uczenia się i pamięć. Dlaczego tak się dzieje?  Ponieważ krótki sen 'odświeża' część mózgu odpowiedzialną za pamięć krótkotrwałą, w ten sposób dając więcej przestrzeni dla nowych informacji.

Jak długo powinna trwać drzemka?

Eksperci oceniają, że 10 do 20 minut wystarczy, aby zregenerować siły, reaktywować umysł. Drzemka nie powinna trwać dłużej niż pół godziny, ponieważ po tym czasie ciało wchodzi w etap głębokiego snu. Przebudzenie z takiego snu zamiast dostarczać organizmowi nową dawkę energii, wprawia nas w stan otępienia i swoistego bezwładu, z którego wyrwanie się może potrwać nawet do pół godziny. Z drugiej strony dłuższe drzemki (trwające ponad godzinę) są zalecane osobom, które nie mają wystarczająco dużo snu w nocy. Drzemka uzupełnia wtedy niedobór snu i pomaga regulować całodobowy cykl snu i czuwania.

Jakie więc są zalety popołudniowej drzemki?

  1. Drzemka poprawia wydajność i przywraca czujność. Jeśli wykonujesz pracę fizyczną, jesteś kierowcą, obsługujesz maszyny, lub tym podobne – w przypadku uczucia znużenia drzemka jest zdecydowanie zalecana. Wystarczy kilka łyków espresso, 10-15 minut snu i budzisz się jak nowonarodzony.
  2. Drzemka zwiększa aktywność tuż po przebudzeniu, a także pomaga utrzymać energię nawet do kilku godzin potem.
  3. Drzemka wyzwala kreatywność. Nie od dziś wiadomo, że podczas zasypiania i lekkiego snu do głowy przychodzą najlepsze pomysły. Jednak kiedy ciało wejdzie już w fazę snu głębokiego, większość z nich zostaje zapomniana. Tymczasem po przebudzeniu z krótkiego snu nie tylko czujemy przypływ nowej energii, ale też możemy od razu wdrożyć w życie pomysły, które wciąż chodzą nam po głowie.
  4. Drzemka pomaga uzupełnić niedobory snu, które w większości przypadków wpływają na obniżenie efektywności i niską aktywność fizyczną, przez co czujemy ciągłe zmęczenie i senność.
  5. Drzemka ma korzystny wpływ na nasz umysł, pozwala na mini-relaks, uspokojenie myśli, odetchnięcie od natłoku spraw. Niektórzy twierdzą, że po drzemce budzą się młodsi o kilka lat!